Yhden miehen impro-orkesteri : Muusikon rooli ja monipuolinen soundien käyttö viihteellisessä improvisaatioteatterissa
Äkräs, Olli (2015)
Äkräs, Olli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620946
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten kosketinsoittaja voi käyttää soundejaan monipuolisesti viihteellisessä improvisaatioteatterissa ja millaisia haasteita siihen liittyy.
Käyn teoriaosuudessa läpi improvisaatioteatterin monimuotoisuutta, viihteellisen impron tavoitteita ja esittelen improryhmä Kolinan. Teatterimuusikkoutta käsittelevä jakso tarkastelee musiikillisen vuorovaikutuksen perusteita, teatteritekniikoita, improvisoidun kappaleen luomista sekä muuta soundien käytölle olennaista pohjateoriaa.
Tulososiossa analysoin vuorovaikutuksellista soundien käyttöä ja laitteistoon liittyviä haasteita aihe kerrallaan. Näitä aiheita ovat esimerkiksi rumpusoundien käyttö, genre-tietous ja kosketinsoittimen spontaani ja joustava käyttö. Opinnäytetyö on soveltava tutkimus, joka hyödyntää haastattelumetodia. Esitän ratkaisumalleja, jotka perustuvat omaan kokemukseeni ja kahden impromuusikon haastatteluun.
Opinnäytetyön perusteella soundien monipuolinen käyttö rikastaa improvisaatioteatterin musiikillista ilmaisua ja energiaa ja yksittäisilläkin soundeilla on voima muuttaa koko kohtauksen luonne päälaelleen. Työstäni on eniten apua impromuusikoille, joilla on tahtoa laajentaa soitannollista ja soundillista ilmaisuaan. Lopuksi kiteytän mitä opin työn aikana, ja pohdin, kuinka voisin kehittää omaa laitteistoani tulevaisuudessa.
Käyn teoriaosuudessa läpi improvisaatioteatterin monimuotoisuutta, viihteellisen impron tavoitteita ja esittelen improryhmä Kolinan. Teatterimuusikkoutta käsittelevä jakso tarkastelee musiikillisen vuorovaikutuksen perusteita, teatteritekniikoita, improvisoidun kappaleen luomista sekä muuta soundien käytölle olennaista pohjateoriaa.
Tulososiossa analysoin vuorovaikutuksellista soundien käyttöä ja laitteistoon liittyviä haasteita aihe kerrallaan. Näitä aiheita ovat esimerkiksi rumpusoundien käyttö, genre-tietous ja kosketinsoittimen spontaani ja joustava käyttö. Opinnäytetyö on soveltava tutkimus, joka hyödyntää haastattelumetodia. Esitän ratkaisumalleja, jotka perustuvat omaan kokemukseeni ja kahden impromuusikon haastatteluun.
Opinnäytetyön perusteella soundien monipuolinen käyttö rikastaa improvisaatioteatterin musiikillista ilmaisua ja energiaa ja yksittäisilläkin soundeilla on voima muuttaa koko kohtauksen luonne päälaelleen. Työstäni on eniten apua impromuusikoille, joilla on tahtoa laajentaa soitannollista ja soundillista ilmaisuaan. Lopuksi kiteytän mitä opin työn aikana, ja pohdin, kuinka voisin kehittää omaa laitteistoani tulevaisuudessa.