Kuopio matkailukohteena : Kuopion kaupungin matkailututkimus
Pelli, Sanna (2015)
Pelli, Sanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620937
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten suomalainen matkailija kokee Kuopion matkailukohteena. Tutki-muksen tavoitteena oli selvittää, löytyykö tietoa tarpeeksi Internetistä tai matkailuesitteistä ja mistä sitä tulevaisuu-dessa halutaan etsiä, onko edelleen matkailuesitteille käyttöä. Kuopion kaupungin matkailun ongelmana on ollut, ettei olemassa ole kattavia matkailusivustoa, josta löytyisi kaikki tarvittava tieto niin suomalaisille kuin ulkomaalai-sille matkailijoille.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kuopion kaupungin vetovoimaisuuden palvelualueen Kuopio Infon kanssa, joka vastaa kaupungin palvelu- ja matkailuneuvonnasta. Kuopion matkailun markkinoinnista vastaa Kuopio- Tahko markkinointi Oy ja heidän toiveet otettiin huomioon kyselyä laadittaessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentuu matkailun, markkinoinnin ja asiakaskokemuksen liittyvästä kirjallisuudesta. Lisäksi perehdytään tarkemmin Kuopio- brändiin ja miten Kuopion kaupungin markkinointia hoidetaan. Matkailijan näkökulmasta on myös esitelty Kuopion tärkeimpiä matkailukohteita. Empiirisessä osuudessa käytetään määrällistä tutkimusta. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä suomalaisille matkailijoille, jotka olivat kesän 2015 aikana vierailleet Kuopiossa. Tutkimuksella selvitettiin matkailijoiden taustatietoja mitkä tekijät saivat heidät matkustamaan Kuopioon ja mitä erilaisia elementtejä he kaipaavat lomallaan.
Tehdyistä tutkimuksista kävi ilmi, että matkailijat tarvitsevat internetsivut, josta löytyy kaikki tarvittava tieto teke-misestä, palveluista ja tapahtumista. Edelleen on paljon kysyntää matkailuesitteille, joilla voidaan markkinoida te-hokkaasti. Tahko on yksi Suomen suurimmista matkailukeskittymistä, joten sinne pitäisi kehittää paremmat julki-senliikenteenverkosto, jolla olisi mahdollista matkustaa vuodenajasta riippumatta. Tällä hetkellä etenkin kesäaikana se on mahdollista ainoastaan omalla autolla tai taksilla. Lisäksi kaivataan matkailuneuvonnalta pidempiä aukioloai-koja, jotka ovat kahtena kesänä palvelleet vain virka-aikana pienien resurssien vuoksi.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kuopion kaupungin vetovoimaisuuden palvelualueen Kuopio Infon kanssa, joka vastaa kaupungin palvelu- ja matkailuneuvonnasta. Kuopion matkailun markkinoinnista vastaa Kuopio- Tahko markkinointi Oy ja heidän toiveet otettiin huomioon kyselyä laadittaessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentuu matkailun, markkinoinnin ja asiakaskokemuksen liittyvästä kirjallisuudesta. Lisäksi perehdytään tarkemmin Kuopio- brändiin ja miten Kuopion kaupungin markkinointia hoidetaan. Matkailijan näkökulmasta on myös esitelty Kuopion tärkeimpiä matkailukohteita. Empiirisessä osuudessa käytetään määrällistä tutkimusta. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä suomalaisille matkailijoille, jotka olivat kesän 2015 aikana vierailleet Kuopiossa. Tutkimuksella selvitettiin matkailijoiden taustatietoja mitkä tekijät saivat heidät matkustamaan Kuopioon ja mitä erilaisia elementtejä he kaipaavat lomallaan.
Tehdyistä tutkimuksista kävi ilmi, että matkailijat tarvitsevat internetsivut, josta löytyy kaikki tarvittava tieto teke-misestä, palveluista ja tapahtumista. Edelleen on paljon kysyntää matkailuesitteille, joilla voidaan markkinoida te-hokkaasti. Tahko on yksi Suomen suurimmista matkailukeskittymistä, joten sinne pitäisi kehittää paremmat julki-senliikenteenverkosto, jolla olisi mahdollista matkustaa vuodenajasta riippumatta. Tällä hetkellä etenkin kesäaikana se on mahdollista ainoastaan omalla autolla tai taksilla. Lisäksi kaivataan matkailuneuvonnalta pidempiä aukioloai-koja, jotka ovat kahtena kesänä palvelleet vain virka-aikana pienien resurssien vuoksi.