”TYÖ, JOSTA TÄYTYY PITÄÄ SITÄ TEHDÄKSEEN” : Hyvinvointialan ammatillisen aikuiskouluttajan ammatillinen kehittyminen
Hakala, Maarit (2015)
Hakala, Maarit
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520895
Tiivistelmä
Ammatillinen opettajuus on muutoksessa, mikä johtuu työelämän nopeista muutoksista
ja kehittymisestä sekä pedagogisista haasteista. Myös teknologian merkityksen
kasvu ja yhteiskunnallinen kehitys tuovat paineita ammatillisen opettajuuden
kehittämiseen. Ammatillisilta opettajilta odotetaan muuttumista ja uudistumista,
jotta he kykenisivät vastaamaan työelämän, teknologian sekä pedagogian
haasteisiin.
Osaamisen johtamisella on tärkeä merkitys henkilöstön osaamisen kehittymisen
varmistamisessa. Strategialähtöisellä osaamisen johtamisella kyetään vastaamaan
nopeisiin yhteiskunnallisiin sekä työelämän muutoksiin. Oppimista tukevalla ilmapiirin
luomisella, osallistavalla johtamiskulttuurilla sekä tehokkaalla henkilöstön
kehittämisellä tuetaan henkilöstön ammatillista kehittymistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ammatillisten aikuiskouluttajien
kokemuksia ammatillisen opettajuuden muutoksista tuoden esiin keinoja, joiden
avulla voidaan tukea aikuiskouluttajien ammatillista kehittymistä. Tavoitteena oli
tuottaa tietoa ammatillisten aikuiskouluttajien ammatilliseen kehittymiseen tarvittavasta
tuesta. Tuotetun tiedon pohjalta organisaatiolla on mahdollisuus suunnitella
Sedu Aikuiskoulutuksen hyvinvoinnin tulosyksikön hyviä käytäntöjä kouluttajien
ammatillisen kehittymisen tueksi.
Tutkimusote oli laadullinen ja aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina.
Haastateltavina oli neljä ammatillista aikuiskouluttajaa, jotka
työskentelivät Sedu Aikuiskoulutuksen hyvinvoinnin tulosyksikössä. Aineiston
analysointi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat kuvaa siitä, että ammatillinen opettajuus on
muutoksessa ja tähän muutokseen vastaamisessa tarvitaan osaamisen johtamista.
Ammatillisen aikuiskouluttajan työnkuvan moninaistuminen, osaamisen jatkuva
päivittäminen sekä pedagogian haasteet vaativat myös itsensä johtamisen taitoja.
Itsensä johtamisen taidot nousivat ammatillisen aikuiskouluttajan ammatillisen
kehittymisen merkittäväksi kehittymiskohteeksi.
ja kehittymisestä sekä pedagogisista haasteista. Myös teknologian merkityksen
kasvu ja yhteiskunnallinen kehitys tuovat paineita ammatillisen opettajuuden
kehittämiseen. Ammatillisilta opettajilta odotetaan muuttumista ja uudistumista,
jotta he kykenisivät vastaamaan työelämän, teknologian sekä pedagogian
haasteisiin.
Osaamisen johtamisella on tärkeä merkitys henkilöstön osaamisen kehittymisen
varmistamisessa. Strategialähtöisellä osaamisen johtamisella kyetään vastaamaan
nopeisiin yhteiskunnallisiin sekä työelämän muutoksiin. Oppimista tukevalla ilmapiirin
luomisella, osallistavalla johtamiskulttuurilla sekä tehokkaalla henkilöstön
kehittämisellä tuetaan henkilöstön ammatillista kehittymistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ammatillisten aikuiskouluttajien
kokemuksia ammatillisen opettajuuden muutoksista tuoden esiin keinoja, joiden
avulla voidaan tukea aikuiskouluttajien ammatillista kehittymistä. Tavoitteena oli
tuottaa tietoa ammatillisten aikuiskouluttajien ammatilliseen kehittymiseen tarvittavasta
tuesta. Tuotetun tiedon pohjalta organisaatiolla on mahdollisuus suunnitella
Sedu Aikuiskoulutuksen hyvinvoinnin tulosyksikön hyviä käytäntöjä kouluttajien
ammatillisen kehittymisen tueksi.
Tutkimusote oli laadullinen ja aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina.
Haastateltavina oli neljä ammatillista aikuiskouluttajaa, jotka
työskentelivät Sedu Aikuiskoulutuksen hyvinvoinnin tulosyksikössä. Aineiston
analysointi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat kuvaa siitä, että ammatillinen opettajuus on
muutoksessa ja tähän muutokseen vastaamisessa tarvitaan osaamisen johtamista.
Ammatillisen aikuiskouluttajan työnkuvan moninaistuminen, osaamisen jatkuva
päivittäminen sekä pedagogian haasteet vaativat myös itsensä johtamisen taitoja.
Itsensä johtamisen taidot nousivat ammatillisen aikuiskouluttajan ammatillisen
kehittymisen merkittäväksi kehittymiskohteeksi.