Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sijoitusneuvojan vaikutus sijoituspäätöksentekoon

Pasanen, Mika; Luhtakanta, Juho (2015)

Avaa tiedosto
Sijoitusneuvojan vaikutus sijoituspaatokseen.pdf (1.414Mt)
Lataukset: 


Pasanen, Mika
Luhtakanta, Juho
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520865
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä on sijoitusneuvojan vaikutus sijoituspäätöksen tekemiseen. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, mitkä muut tekijät vaikuttavat sijoituspäätöksen tekemiseen sijoitusneuvojan suosituksen lisäksi. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi OP Keski-Suomi.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Analysointimenetelmänä käytettiin suoria jakaumia sekä ristiintaulukointia. Tutkimus lähettiin vastaajille verkkokyselynä. Tutkimukseen vastanneet olivat täysi-ikäisiä OP Keski-Suomen sijoitusasiakkaita. Tutkimuksen vastausprosentti oli noin 11 %.

Tutkimus osoitti, että sijoitusneuvojan suosituksilla ja neuvoilla on merkittävä vaikutus sijoituspäätöksen tekoon. Sijoitusneuvojaan luotettiin ja hänen toivottiin olevan aktiivinen yhteydenpidossa sekä esittävän selkeitä ratkaisuehdotuksia. Sijoitusneuvojan tulee esittää rohkeasti suosituksia, ja kertoa asiakkaille avoimesti mikä on sijoitusten tilanne sekä mitä tulisi tehdä. Tutkimustulosten mukaan sijoitusneuvojan ammattitaidon koettiin olevan hyvällä tasolla.

Tutkimuksesta voisi tehdä jatkotutkimuksen tutkimalla pelkästään tiliasiakkaiden ja sijoitusneuvojan vaikutusta päätöksen tekoon. Tiliasiakkailla ei välttämättä ole kokemusta ja tietotaitoa sijoitusinstrumenteista, jolloin useimmiten kuluttaja kuulee ensimmäistä kertaa vaihtoehdoista sijoitusneuvojan luona. Jatkotutkimus osoittaisi, miten muun muassa luottamus sijoitusneuvojan ja kuluttajan välillä syntyy.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste