Näytä suppeat kuvailutiedot

Sijoitusneuvojan vaikutus sijoituspäätöksentekoon

Pasanen, Mika; Luhtakanta, Juho (2015)

dc.contributor.authorPasanen, Mika-
dc.contributor.authorLuhtakanta, Juho-
dc.date.accessioned2015-12-17T08:52:27Z
dc.date.available2015-12-17T08:52:27Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2015121520865-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/103348
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä on sijoitusneuvojan vaikutus sijoituspäätöksen tekemiseen. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, mitkä muut tekijät vaikuttavat sijoituspäätöksen tekemiseen sijoitusneuvojan suosituksen lisäksi. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi OP Keski-Suomi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Analysointimenetelmänä käytettiin suoria jakaumia sekä ristiintaulukointia. Tutkimus lähettiin vastaajille verkkokyselynä. Tutkimukseen vastanneet olivat täysi-ikäisiä OP Keski-Suomen sijoitusasiakkaita. Tutkimuksen vastausprosentti oli noin 11 %. Tutkimus osoitti, että sijoitusneuvojan suosituksilla ja neuvoilla on merkittävä vaikutus sijoituspäätöksen tekoon. Sijoitusneuvojaan luotettiin ja hänen toivottiin olevan aktiivinen yhteydenpidossa sekä esittävän selkeitä ratkaisuehdotuksia. Sijoitusneuvojan tulee esittää rohkeasti suosituksia, ja kertoa asiakkaille avoimesti mikä on sijoitusten tilanne sekä mitä tulisi tehdä. Tutkimustulosten mukaan sijoitusneuvojan ammattitaidon koettiin olevan hyvällä tasolla. Tutkimuksesta voisi tehdä jatkotutkimuksen tutkimalla pelkästään tiliasiakkaiden ja sijoitusneuvojan vaikutusta päätöksen tekoon. Tiliasiakkailla ei välttämättä ole kokemusta ja tietotaitoa sijoitusinstrumenteista, jolloin useimmiten kuluttaja kuulee ensimmäistä kertaa vaihtoehdoista sijoitusneuvojan luona. Jatkotutkimus osoittaisi, miten muun muassa luottamus sijoitusneuvojan ja kuluttajan välillä syntyy.fi
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to find out what impact an investment advisor has on investment decision making. The thesis also focused on what other factors influence investment decision making in addition to an investment advisor’s recommendations. The thesis was assigned by OP Keski-Suomi. The study was conducted using a quantitative research method. The methods of analysis were direct distribution and cross tabulation. The survey questionnaires were sent to the respondents online. The respondents were 18 years old or older investment customers of the OP Bank in the Central Finland area. The response rate was close to 11 %. The results show that investment advisors’ recommendations and advice have a significant meaning in investment decision making. Investment advisors are trusted and the respondents want investment advisors to be actively in touch with them giving clear suggestions on investments. The study results point out that investment advisors’ professional skills are on a good level. Potential further research could focus on the impact of account customers and investment advisors on decision-making. Account customers may not have any experience and knowledge of investment instruments. Most of the customers hear about the investment options for the first time from an investment advisor. Further research could indicate, among other things, how the trust between an investment advisor and a customer is built up.en
dc.language.isofin-
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleSijoitusneuvojan vaikutus sijoituspäätöksentekoonfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/379-
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordSijoitusneuvoja-
dc.subject.keywordsijoitus-
dc.subject.keywordsijoitusneuvonta-
dc.subject.keywordkvantitatiivinen tutkimus-
dc.subject.keywordsijoitusinstrumentti-
dc.subject.keywordostopäätösprosessi-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot