Yrityksen virkistys- ja edustuskiinteistön käytön tehostaminen
Ristolainen, Maarit (2015)
Ristolainen, Maarit
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721248
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajalla Andritz Oy:n Savonlinnan toimipaikalla on vapaa-ajanviettopaikkanaan Viittaan saaren kiinteistö, joka on pääasiassa yrityksen sisäisessä käytössä virkistys- ja edustustilaisuuksissa. Työn tehtävänä on tutkia käyttäjäkunnan näkemyksiä paikasta ja sen käyttömahdollisuuksista. Tutkimuksen pohjalta teen kehitysehdotuksia, joilla on tarkoitus saada kiinteistön sisäinen käyttö kasvuun toimeksiantajan asettaman tavoitteen mukaan.
Teoria alkaa liiketoiminnan kasvutavoitteesta. Lisäksi avataan keskeisimmät käsitteet, eli palvelutuote ja laatu. Tästä jatketaan palvelutuotteen tuotekehitykseen, ja päädytään lopuksi palveluiden kehittämisen malleihin.
Tutkimus on kvalitatiivinen, eli laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytetään passiivista eläytymismenetelmää. Menetelmässä valitulle kohderyhmälle annetaan kehyskertomukseksi kutsuttu orientaatio, jonka luoman mielikuvan mukaan vastaajat kirjoittavat oman tarinan. Tutkimuksessa käytetään kahta varioitua kehyskertomusta. Lähetin sähköpostisaatteen mukana kehyskertomukset tutkimuksen kohderyhmälle, eli Andritz Oy:n Suomen toimipaikkojen sihteereille ja assistenteille, myyntipalvelusta vastaavalle henkilölle sekä Savonlinnan toimipaikan eri osastoilta kootulle kahdeksan hengen joukolle.
Tulokset kertovat, että Viittaan saaren käyttäjät haluavat järjestää elämyksellisiä yritystilaisuuksia. Ohjelmat heidän tilaisuuksissaan painottuvat luontoon, historiaan, saunomiseen ja ruokailemiseen. Käyttömukavuutta lisäävät ja ohjelmallisuutta paikassa edesauttavat heidän mielestään muun muassa: asiantuntevasti ja hyvin hoidettu alue, opasteet, historialliset yksityiskohdat, hyvät tekniset välineet kokouksiin ja ajanviettoon, erilaiset aktiviteetit, tanssilava, esiintyvät artistit, hyvät saunat ja uimaranta, kylpypalju, grillikatos, kota sekä yöpymismahdollisuudet vierasryhmille.
Myös palvelun laadun tasokkuutta korostettiin esimerkiksi ruokailemisessa. Paikalle toivottiin lisäksi enemmän näkyvyyttä yrityksen sisällä. Kehitysideoiksi ehdotan lisäksi mm. käyttäjien ostamista helpottavia toimia, kuten tunneyhteyden luominen asiakkaan ja tuotteen välille, valmiiden tuotepakettien tarjoaminen sekä lisäarvon sisällyttäminen tuotteeseen.
Teoria alkaa liiketoiminnan kasvutavoitteesta. Lisäksi avataan keskeisimmät käsitteet, eli palvelutuote ja laatu. Tästä jatketaan palvelutuotteen tuotekehitykseen, ja päädytään lopuksi palveluiden kehittämisen malleihin.
Tutkimus on kvalitatiivinen, eli laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytetään passiivista eläytymismenetelmää. Menetelmässä valitulle kohderyhmälle annetaan kehyskertomukseksi kutsuttu orientaatio, jonka luoman mielikuvan mukaan vastaajat kirjoittavat oman tarinan. Tutkimuksessa käytetään kahta varioitua kehyskertomusta. Lähetin sähköpostisaatteen mukana kehyskertomukset tutkimuksen kohderyhmälle, eli Andritz Oy:n Suomen toimipaikkojen sihteereille ja assistenteille, myyntipalvelusta vastaavalle henkilölle sekä Savonlinnan toimipaikan eri osastoilta kootulle kahdeksan hengen joukolle.
Tulokset kertovat, että Viittaan saaren käyttäjät haluavat järjestää elämyksellisiä yritystilaisuuksia. Ohjelmat heidän tilaisuuksissaan painottuvat luontoon, historiaan, saunomiseen ja ruokailemiseen. Käyttömukavuutta lisäävät ja ohjelmallisuutta paikassa edesauttavat heidän mielestään muun muassa: asiantuntevasti ja hyvin hoidettu alue, opasteet, historialliset yksityiskohdat, hyvät tekniset välineet kokouksiin ja ajanviettoon, erilaiset aktiviteetit, tanssilava, esiintyvät artistit, hyvät saunat ja uimaranta, kylpypalju, grillikatos, kota sekä yöpymismahdollisuudet vierasryhmille.
Myös palvelun laadun tasokkuutta korostettiin esimerkiksi ruokailemisessa. Paikalle toivottiin lisäksi enemmän näkyvyyttä yrityksen sisällä. Kehitysideoiksi ehdotan lisäksi mm. käyttäjien ostamista helpottavia toimia, kuten tunneyhteyden luominen asiakkaan ja tuotteen välille, valmiiden tuotepakettien tarjoaminen sekä lisäarvon sisällyttäminen tuotteeseen.