Arvojen vaikutus työntekijöiden kokemukseen hyvästä työpaikasta
Hilvo, Sonja (2015)
Hilvo, Sonja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön yleisenä tavoitteena oli auttaa Great Place to Workin toimitusjohtajaa hänen tavoitteessaan kehittää yrityksestä entistä parempi työpaikka Great Place to Workin hyvän työpaikan mallin mukaisesti. Kehittämistehtävän tavoitteena oli löytää keinot, joilla hyvän työpaikan kokemusta voidaan arvojen avulla edelleen vahvistaa. Opinnäytetyön tekijän tehtävänä oli selvittää hyvän työpaikan mallin sekä arvojen välinen yhteys ja tuoda näin toimitusjohtajan käyttöön mahdollista uutta tietoa. Tehtävänä oli myös selvittää, miten GPTW:n arvot koetaan ja ymmärretään organisaatiossa, sekä onko ymmärrys yhdenmukainen työntekijöiden välillä.
Opinnäytetyössä käytetty Great Place to Workin hyvän työpaikan malli rajasi kehittämistehtävän ja siinä käytetyn teoreettisen viitekehyksen. Teoria käsitteli hyvän työpaikan rakentamisen lisäksi luottamuksen merkitystä ja rakentumista organisaatioissa sekä arvoja johtamisen välineenä ja yrityskulttuurin osana.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena ja aineisto kerättiin pääsääntöisesti laadullisia menetelmiä hyödyntäen, mutta määrällisiä menetelmiä käytettiin täydentämään aineistoa. Aineistoa hankittiin avoimilla ja strukturoiduilla haastatteluilla sekä kyselyillä. Lähtötilanteen kartoittamisessa hyödynnettiin myös kohdeyrityksessä aikaisemmin tehtyjen henkilöstökyselyiden aineistoa.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että organisaation arvot ovat vahvasti yhteydessä hyvän työpaikan kokemuksen kanssa. Luottamus on hyvän työpaikan tärkein ominaisuus, jota rakennetaan organisaatioissa arvojen mukaisella, osallistavalla ja työntekijöitä arvostavalla johtamisella. Arvot luovat pohjan organisaatiokulttuurille, antavat työntekijöille ohjeet toimia, tukea päätöksenteolle ja luovat sitä kautta turvallisuutta. Organisaation arvot tulevat todeksi vain tekojen kautta, jonka vuoksi on tärkeää, että arvojen merkitys ymmärretään samalla tavalla kaikilla organisaatioiden tasoilla.
Arvojen mukaisella johtamisella sekä johdon ja esimiesten esimerkillisellä arvojenmukaisella toiminnalla on erityinen merkitys luottamuksen rakentamisessa ja sitä kautta hyvän työpaikan kokemukseen. Arvojen vastainen toiminta voi sen sijaan rikkoa luottamuksen ja aiheuttaa näin päinvastaisen kokemuksen vahvistamista.
Opinnäytetyössä käytetty Great Place to Workin hyvän työpaikan malli rajasi kehittämistehtävän ja siinä käytetyn teoreettisen viitekehyksen. Teoria käsitteli hyvän työpaikan rakentamisen lisäksi luottamuksen merkitystä ja rakentumista organisaatioissa sekä arvoja johtamisen välineenä ja yrityskulttuurin osana.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena ja aineisto kerättiin pääsääntöisesti laadullisia menetelmiä hyödyntäen, mutta määrällisiä menetelmiä käytettiin täydentämään aineistoa. Aineistoa hankittiin avoimilla ja strukturoiduilla haastatteluilla sekä kyselyillä. Lähtötilanteen kartoittamisessa hyödynnettiin myös kohdeyrityksessä aikaisemmin tehtyjen henkilöstökyselyiden aineistoa.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että organisaation arvot ovat vahvasti yhteydessä hyvän työpaikan kokemuksen kanssa. Luottamus on hyvän työpaikan tärkein ominaisuus, jota rakennetaan organisaatioissa arvojen mukaisella, osallistavalla ja työntekijöitä arvostavalla johtamisella. Arvot luovat pohjan organisaatiokulttuurille, antavat työntekijöille ohjeet toimia, tukea päätöksenteolle ja luovat sitä kautta turvallisuutta. Organisaation arvot tulevat todeksi vain tekojen kautta, jonka vuoksi on tärkeää, että arvojen merkitys ymmärretään samalla tavalla kaikilla organisaatioiden tasoilla.
Arvojen mukaisella johtamisella sekä johdon ja esimiesten esimerkillisellä arvojenmukaisella toiminnalla on erityinen merkitys luottamuksen rakentamisessa ja sitä kautta hyvän työpaikan kokemukseen. Arvojen vastainen toiminta voi sen sijaan rikkoa luottamuksen ja aiheuttaa näin päinvastaisen kokemuksen vahvistamista.