Verkkokaupan mainoskampanjan analysointi
Vinkki, Jyri (2015)
Vinkki, Jyri
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on analysoida mainoskampanjan tuloksia verkkokaupassa Googlen tarjoamilla analytiikkatyökaluilla. Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, miten kävijämäärät, ostotapahtumien määrä sekä kävijöiden yksilölliset eroavaisuudet muuttuivat ennen mainoskampanjaa, sen aikana ja sen jälkeen.
Vertailun ensimmäinen osa tapahtui ennen mainoskampanjaa kuukauden ajalta. Toinen osa tapahtui mainoskampanjan alkamisen jälkeen ja kolmas osa mainoskampanjan loppumisen jälkeen. Tulosten vertailussa käytettiin Google Analytics–analytiikkatyökalua, jonka avulla saatiin kattavat ja tarkat tiedot kävijöistä sekä ostotapahtumista.
Työn keskeisimpiä havaintoja olivat mainoskampanjan tehokkuus sekä ostotapahtumien ja kävijöiden suuri kasvu. Myös käyttäjien yksilölliset eroavaisuudet saatiin kiitettävästi tilastoitua. Työn ansiosta yrityksen on helpompi päättää, oliko mainoskampanja hyödyllinen sekä miettiä, mitä tulisi tehdä toisin mahdollista seuraavaa mainoskampanjaa ajatellen.
Vertailun ensimmäinen osa tapahtui ennen mainoskampanjaa kuukauden ajalta. Toinen osa tapahtui mainoskampanjan alkamisen jälkeen ja kolmas osa mainoskampanjan loppumisen jälkeen. Tulosten vertailussa käytettiin Google Analytics–analytiikkatyökalua, jonka avulla saatiin kattavat ja tarkat tiedot kävijöistä sekä ostotapahtumista.
Työn keskeisimpiä havaintoja olivat mainoskampanjan tehokkuus sekä ostotapahtumien ja kävijöiden suuri kasvu. Myös käyttäjien yksilölliset eroavaisuudet saatiin kiitettävästi tilastoitua. Työn ansiosta yrityksen on helpompi päättää, oliko mainoskampanja hyödyllinen sekä miettiä, mitä tulisi tehdä toisin mahdollista seuraavaa mainoskampanjaa ajatellen.