The Short Child Occupational Profile -arviointimenetelmä: vanhemmille suunnatun kyselylomakkeen ja vanhemmille suunnattujen haastatteluosioiden suomennostyö ja käyttökokeilu
Bayoudh, Anna; Poso, Iina (2015)
Bayoudh, Anna
Poso, Iina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821497
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli laatia ensimmäiset suomenkieliset versiot The Short Child Occupational Profile (SCOPE, version 2.2) -arviointimenetelmän vanhemmille suunnatuista osioista Parent Report Form ja Parent Interview: Abbreviated Format, Keywords & Snapshot Questions. Opinnäytetyön tilaajana toimivat Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapian koulutusohjelma ja työelämän yhteistyökumppanina Helsingin seudun yliopistollisen keskussairaalan (HYKS) lastenpsykiatrian poliklinikat.
SCOPE-arviointimenetelmä perustuu inhimillisen toiminnan malliin ja tästä syystä malli toimi tämän työn teoriaperustana. Suomennostyön tukena käytettiin SCOPE-arviointimenetelmän alkuperäistä, englanninkielistä käsikirjaa sekä aiempia arviointimenetelmien suomennosprosesseja käsitteleviä opinnäytetöitä. Suomennostyön vaiheet kuvattiin prosessikuvauksena opinnäytetyöhön. Suomennostyön lisäksi toteutettiin suomennosten pienimuotoinen käyttökokeilu yhteistyössä HYKSin lastenpsykiatrian poliklinikalla työskentelevien toimintaterapeuttien sekä poliklinikalla asiakkaana olevien lasten vanhempien kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät ensimmäiset suomenkieliset versiot SCOPE-arviointimenetelmän vanhemmille suunnatuista osioista. Suomennosversioiden käyttöoikeudet luovutettiin opinnäytetyöprosessin päättyessä Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapian koulutusohjelmalle. Opinnäytetyösopimuksen mukaisesti suomennoksia ei julkaista tässä työssä.
Opinnäytetyön kautta Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapian koulutusohjelma sai käyttöönsä lisää suomennosmateriaalia SCOPE-arviointimenetelmän vanhemmille suunnattujen osioiden osalta. Tulevaisuudessa työn tilaaja voi mahdollisesti hyödyntää näitä materiaaleja viedessään arviointimenetelmän käännöstyötä eteenpäin. Ammattialan kannalta arviointimenetelmän käännöstyön jatkaminen on tärkeää, sillä luotettaville ja suomalaisille asiakkaille validoiduille arviointimenetelmille on tarvetta suomalaisten toimintaterapeuttien keskuudessa. Pätevien ja tutkittujen menetelmien avulla voidaan osaltaan todentaa toimintaterapian vaikuttavuutta ja perustella toimintaterapian tarvetta.
SCOPE-arviointimenetelmä perustuu inhimillisen toiminnan malliin ja tästä syystä malli toimi tämän työn teoriaperustana. Suomennostyön tukena käytettiin SCOPE-arviointimenetelmän alkuperäistä, englanninkielistä käsikirjaa sekä aiempia arviointimenetelmien suomennosprosesseja käsitteleviä opinnäytetöitä. Suomennostyön vaiheet kuvattiin prosessikuvauksena opinnäytetyöhön. Suomennostyön lisäksi toteutettiin suomennosten pienimuotoinen käyttökokeilu yhteistyössä HYKSin lastenpsykiatrian poliklinikalla työskentelevien toimintaterapeuttien sekä poliklinikalla asiakkaana olevien lasten vanhempien kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät ensimmäiset suomenkieliset versiot SCOPE-arviointimenetelmän vanhemmille suunnatuista osioista. Suomennosversioiden käyttöoikeudet luovutettiin opinnäytetyöprosessin päättyessä Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapian koulutusohjelmalle. Opinnäytetyösopimuksen mukaisesti suomennoksia ei julkaista tässä työssä.
Opinnäytetyön kautta Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapian koulutusohjelma sai käyttöönsä lisää suomennosmateriaalia SCOPE-arviointimenetelmän vanhemmille suunnattujen osioiden osalta. Tulevaisuudessa työn tilaaja voi mahdollisesti hyödyntää näitä materiaaleja viedessään arviointimenetelmän käännöstyötä eteenpäin. Ammattialan kannalta arviointimenetelmän käännöstyön jatkaminen on tärkeää, sillä luotettaville ja suomalaisille asiakkaille validoiduille arviointimenetelmille on tarvetta suomalaisten toimintaterapeuttien keskuudessa. Pätevien ja tutkittujen menetelmien avulla voidaan osaltaan todentaa toimintaterapian vaikuttavuutta ja perustella toimintaterapian tarvetta.