Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Äiti, me mennään vanhusten esikouluun!" : Lasten ja vanhusten yhteiset toimintatuokiot

Tikkanen, Tarja (2015)

 
Avaa tiedosto
Tikkanen_Tarja.pdf (559.0Kt)
Lataukset: 


Tikkanen, Tarja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121240
Tiivistelmä
Yhteiskunnassamme vanhusten ja lasten välinen vuorovaikutus jää usein vähäiseksi. Sosiaaliset suhteet ja vuorovaikutus eri-ikäisten kanssa vahvistavat yksilön itsetuntoa sekä pitävät yllä toimintakykyä ja hyvinvointia. Sukupolvien väliset kohtaamiset lisäävät lapsen suvaitsevaisuutta ja myönteisyyttä erilaisuutta kohtaan sekä monipuolistavat lapsen käsitystä vanhuksista ja vanhenemisesta.

Toiminnallisessa opinnäytetyössä järjestettiin vanhuksille ja lapsille yhteisiä toimintatuokioita. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Ilvola-Säätiön vanhusten päivätoiminta ja yhteistyökumppanina Kirkkopuiston Montessori-päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää lasten ja vanhusten normaalista arjesta poikkeavaa toimintaa ja lisätä heidän mahdollisuuttaan vuorovaikutukseen eri ikäpolvien kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä osallisuutta molemmissa ryhmissä ja saada aikaan hyviä kohtaamisia, jotka ovat merkityksellisiä molemmille asiakasryhmille. Tavoitteena oli myös yhteistyön jatkuminen päiväkodin ja vanhusten päivätoiminnan välillä.

Lapset ja vanhukset suunnittelivat toimintatuokiot itse. Neljä tuokiota pidettiin vanhusten päivätoiminnan tiloissa Ilvola-Säätiön palvelukeskuksessa. Tuokiot sisälsivät laululeikkejä, askartelua ja työskentelyä päiväkodin välineistöllä. Tuokioita arvioitiin havainnoimalla lasten ja vanhusten viihtyvyyttä toiminnan aikana ja haastattelemalla molemmat ryhmät erikseen toiminnan jälkeen. Arvioinnin perusteella sekä lapset että vanhukset viihtyivät toimintatuokioissa ja olisivat kiinnostuneita jatkamaan yhteistyötä. Vanhuksille toimiminen lasten kanssa oli merkityksellistä ja antoi elämäniloa. Lapset saivat uudenlaisia kokemuksia ja heidän vuorovaikutustaitonsa vanhusten kanssa paranivat.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste