Toimintamallin tuottaminen terveyspalveluiden suurkäyttäjien hoidon järjestämiseksi espoolaiselle terveysasemalle
Korhonen, Heidi (2015)
Korhonen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131274
Tiivistelmä
Espoolaisella terveysasemalla palveluiden suurkäyttäjien hoidon on havaittu olevan pirsta-leista ja sen hallinnassa puutteita. Tämän kehittämistyön lähtökohtana on soveltaa Sosiaali- ja terveysministeriön kehittämä asiakasvastaava- toiminta terveysasemalle. Tarkoituksena on tuottaa toimintamalli terveyspalveluiden suurkäyttäjien hoidon järjestämistä, koordinointia ja seurantaa varten. Mallin suunnittelun perustana käytettiin suomalaista asiakasvastaava-toiminnan prosessikuvausta ja terveyshyötyviitekehystä.
Kehittämistyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Teoreettinen viitekehys rakentui erilaisista malleista, joita käytetään terveyspalveluiden suurkäyttäjien, moniongelmaisten ja pitkäaikaissairaiden hoidon järjestämiseen. Yhtenä tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Toimintamallin tuotti työyksikön sisällä perustettu kehittämistyöryhmä, joka käytti dialogia ja aivoriihimenetelmää.
Kehittämistyön tuloksena syntyi hoitovastaavamalli, jossa kuvataan terveysaseman työn-tekijöiden roolit terveyspalveluiden suurkäyttäjien hoidon toteuttamisessa, seurannassa ja koordinoinnissa. Mallin avulla terveyspalveluiden suurkäyttäjät voidaan tunnistaa, hoitaa hallitummin ja ohjata tarkoituksenmukaisen hoidon tai palveluiden piiriin. Hoitovastaava- toiminnan tavoitteena on hoidon hallinnan ja jatkuvuuden parantaminen, asiakaskeskei-syyden vahvistaminen sekä toiminnan vaikuttavuuden ja laadun parantaminen.
Kehittämistyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Teoreettinen viitekehys rakentui erilaisista malleista, joita käytetään terveyspalveluiden suurkäyttäjien, moniongelmaisten ja pitkäaikaissairaiden hoidon järjestämiseen. Yhtenä tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Toimintamallin tuotti työyksikön sisällä perustettu kehittämistyöryhmä, joka käytti dialogia ja aivoriihimenetelmää.
Kehittämistyön tuloksena syntyi hoitovastaavamalli, jossa kuvataan terveysaseman työn-tekijöiden roolit terveyspalveluiden suurkäyttäjien hoidon toteuttamisessa, seurannassa ja koordinoinnissa. Mallin avulla terveyspalveluiden suurkäyttäjät voidaan tunnistaa, hoitaa hallitummin ja ohjata tarkoituksenmukaisen hoidon tai palveluiden piiriin. Hoitovastaava- toiminnan tavoitteena on hoidon hallinnan ja jatkuvuuden parantaminen, asiakaskeskei-syyden vahvistaminen sekä toiminnan vaikuttavuuden ja laadun parantaminen.