Lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen pienryhmätoiminnan avulla
Hautanen, Petra (2016)
Hautanen, Petra
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131295
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia pienryhmätoiminnan vaikutuksia lapsen kasvuun ja kehitykseen erityisesti sosiaalisen kommunikoinnin sekä lasten ominaisten toimintatapojen näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää miten lasten yksilöllisyys huomioitiin pienryhmätoiminnassa. Tutkimuksen tehtävänä oli kerätä pienryhmätoiminnasta sellaista tietoa, josta voisi olla hyötyä varhaiskasvatusalan ammattilaisille ja jota varhaiskasvattajat voisivat halutessaan hyödyntää toimiessaan lasten parissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee lapsen kasvua, kehitystä, varhaiskasvatusta, pienryhmätoimintaa sekä sosiaalisten tilanteiden ja ominaisten toimintatapojen vaikutusta lapsen kasvuun sekä kehitykseen. Nämä käsitteet luovat pohjan tutkimukselle. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomaketta käyttäen Seinäjoen neljän eri päiväkodin 3-5 -vuotiaiden ryhmien varhaiskasvattajilta. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä ja vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 16. Vastaukset purettiin sisällönanalyysiä käyttäen ja tuloksia havainnollistettiin suoria sitaatteja hyödyntäen.
Tutkimustuloksissa tuli ilmi, että tutkimukseen osallistuvien varhaiskasvattajien mielestä pienryhmätoiminnalla on suuri vaikutus lapsen kasvuun sekä kehitykseen. Tuloksissa korostui erityisesti sosiaalisen kommunikoinnin tärkeys. Pienryhmätoiminnan koettiin lisäävän kasvattajan ja lapsen välistä sosiaalista kommunikointia. Sosiaalinen kommunikointi vaikuttaa positiivisesti lapsen itsetuntoon sekä persoonallisuuden kehitykseen ja samalla lapsi saa harjoittaa sosiaalisia taitojaan. Tuloksissa tuli myös esiin, että lasten ominaiset tavat toimia koettiin vaikuttavan kokonaisvaltaisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen. Edellä mainitusta syystä kasvattajat kokivat ominaiset toimintatavat tärkeiksi, joten he sisällyttivät niitä sekä pienryhmätoiminnan suunnitteluun että toteutukseen. Kokonaisuudessaan tutkimus osoitti pienryhmätoiminnan olevan merkityksellinen tekijä lapsen kasvun sekä kehityksen tukemisessa, jonka takia siihen tulisi jatkossakin panostaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee lapsen kasvua, kehitystä, varhaiskasvatusta, pienryhmätoimintaa sekä sosiaalisten tilanteiden ja ominaisten toimintatapojen vaikutusta lapsen kasvuun sekä kehitykseen. Nämä käsitteet luovat pohjan tutkimukselle. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomaketta käyttäen Seinäjoen neljän eri päiväkodin 3-5 -vuotiaiden ryhmien varhaiskasvattajilta. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä ja vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 16. Vastaukset purettiin sisällönanalyysiä käyttäen ja tuloksia havainnollistettiin suoria sitaatteja hyödyntäen.
Tutkimustuloksissa tuli ilmi, että tutkimukseen osallistuvien varhaiskasvattajien mielestä pienryhmätoiminnalla on suuri vaikutus lapsen kasvuun sekä kehitykseen. Tuloksissa korostui erityisesti sosiaalisen kommunikoinnin tärkeys. Pienryhmätoiminnan koettiin lisäävän kasvattajan ja lapsen välistä sosiaalista kommunikointia. Sosiaalinen kommunikointi vaikuttaa positiivisesti lapsen itsetuntoon sekä persoonallisuuden kehitykseen ja samalla lapsi saa harjoittaa sosiaalisia taitojaan. Tuloksissa tuli myös esiin, että lasten ominaiset tavat toimia koettiin vaikuttavan kokonaisvaltaisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen. Edellä mainitusta syystä kasvattajat kokivat ominaiset toimintatavat tärkeiksi, joten he sisällyttivät niitä sekä pienryhmätoiminnan suunnitteluun että toteutukseen. Kokonaisuudessaan tutkimus osoitti pienryhmätoiminnan olevan merkityksellinen tekijä lapsen kasvun sekä kehityksen tukemisessa, jonka takia siihen tulisi jatkossakin panostaa.