Joukkorahoitus oululaisten pk-yritysten varainhankinnassa
Hanni, Antti (2015)
Hanni, Antti
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601181402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601181402
Tiivistelmä
Tämä tutkimustyö on osa Oulun ammattikorkeakoulun tutkimushanketta, jossa selvitetään joukkorahoituksen hyödyntämistä pk-yritysten kilpailukyvyn parantamisessa. Työn toimeksiantajana toimii Oulun ammattikorkeakoulu. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata joukkorahoitusta ja verrata sitä muihin rahoitusmuotoihin. Tutkimus tuo esille oululaisten pk-yritysten näkemyksiä ja kokemuksia joukkorahoituksesta.
Tietoperustan teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisen median, joukkoistamisen ja joukkorahoituksen teorioista. Teoria-aineistona on käytetty akateemisia tutkimuksia, alan kirjallisuutta sekä internetlähteitä. Tutkimustyön empiirisessä osassa on käytetty kvalitatiivista ja deskriptiivistä teemahaastattelua. Haastatellut henkilöt edustavat oululaisia pk-yrityksiä sekä alan asiantuntijoita.
Tutkimuksessa joukkorahoitus osoittautui hyvin moniulotteiseksi rahoitusmuodoksi. Sitä voidaan käyttää hyvin monella eri tapaa pk-yrityksen rahoituksen hankinnassa. Se sopii hyvin yhteen perinteisempien rahoitusmuotojen kanssa. Joukkorahoituskampanjat ovat internetissä julkisesti kaikkien nähtävillä. Rahoituksen lisäksi kampanjoilla testataan markkinoita sekä haetaan yritykselle näkyvyyttä.
Tulosten avulla toimeksiantaja saa paremman kuvan joukkorahoituksesta ja pystyy käyttämään saatuja havaintoja apuna hankkeessaan.
Tietoperustan teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisen median, joukkoistamisen ja joukkorahoituksen teorioista. Teoria-aineistona on käytetty akateemisia tutkimuksia, alan kirjallisuutta sekä internetlähteitä. Tutkimustyön empiirisessä osassa on käytetty kvalitatiivista ja deskriptiivistä teemahaastattelua. Haastatellut henkilöt edustavat oululaisia pk-yrityksiä sekä alan asiantuntijoita.
Tutkimuksessa joukkorahoitus osoittautui hyvin moniulotteiseksi rahoitusmuodoksi. Sitä voidaan käyttää hyvin monella eri tapaa pk-yrityksen rahoituksen hankinnassa. Se sopii hyvin yhteen perinteisempien rahoitusmuotojen kanssa. Joukkorahoituskampanjat ovat internetissä julkisesti kaikkien nähtävillä. Rahoituksen lisäksi kampanjoilla testataan markkinoita sekä haetaan yritykselle näkyvyyttä.
Tulosten avulla toimeksiantaja saa paremman kuvan joukkorahoituksesta ja pystyy käyttämään saatuja havaintoja apuna hankkeessaan.