Sairaanhoitajien kokemuksia mentoroinnista
Westin, Johanna; Malinen, Risto (2015)
Westin, Johanna
Malinen, Risto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601221537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601221537
Tiivistelmä
Sairaanhoitajia poistuu terveydenhoitoalalta jäämällä eläkkeelle ja siirtymällä toisille aloille. Tulevaisuuden haasteita on taata ammattiosaaminen ja riittävä työvoima. Haasteina ovat myös onnistunut rekrytointi, työssä jaksamisen turvaaminen sekä alalla jatkaminen. Tässä työssä etsittiin vastauksia kysymykseen, minkälaisia kokemuksia sairaanhoitajilla on mentoroinnista. Tavoitteena on hyödyntää saatua tietoa uuden työntekijän tai opiskelijan perehdytyksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltaen kirjallisuuskatsauksen menetelmiä. Aineisto kerättiin Medic, Cinahl, Medline tietokannoista sekä manuaalisena hakuna. Valitut artikkelit olivat englanninkielisiä ja niiden kokonaismäärä oli 15. Tässä työssä sovellettiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmiä aineiston analysoinnissa.
Aineisto luokiteltiin viiteen yläluokkaan ja edelleen viiteentoista alaluokkaan. Tulokset kertoivat mentorointisuhteen kehittymisestä, vuorovaikutuksesta ja sen tuomista hyödyistä, oppimista tukevasta mentoroinnista sekä kokemuksista liittyen mentorina toimimiseen. Mentorin ominaisuuksista kertovat tulokset käsittelivät arvostettuja mentorin piirteitä ja tapoja toimia, sekä rakentavaa vuorovaikutusta.
Tulokset mentorin roolista kertoivat mentorin roolin sisällöstä, roolin kehittymisestä ja roolissa toimimisesta. Mentoroinnin hyödyistä kertovat tulokset käsittelivät mentoreiden ja mentoroitavien kokemia hyötyjä sekä mentoroinnin vaikutuksia työhön ja työtyytyväisyyteen. Mentoroinnin haasteet liittyivät kokemuksiin ja asenteisiin, resursseihin, rahoitukseen ja rekrytointiin sekä aikaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että sekä mentorin että mentoroitavan yhteinen sitoutuminen ja heidän avoimen vuorovaikutuksen rakentuminen luo pohjan mentorointisuhteelle. Mentorointi tulisi nähdä voimavarana, joka edistää koko työyhteisön ja potilaiden yhteistä hyvää ja antaa vahvistusta työnroolien ja tehtävien hallintaan. Mentorointi tukee työssä jaksamista ja työpaikassa jatkamista ja se vaikuttaa myös hoidon laatuun ja työn tuottavuuteen. Voidaan siis todeta mentoroinnin olevan keino, jolla voitaisiin vastata työvoiman alalla pysymiseen. Tuloksista nousi mentoroinnin haasteeksi ajan riittämättömyys. Olisiko mahdollista kartoittaa uuden sairaanhoitajan ja opiskelijan osaaminen ja kehittymistarpeet ennalta, jotta mentorointi voisi painottua niihin asioihin, jotka nousevat ensisijaisiksi?
Opinnäytetyö toteutettiin soveltaen kirjallisuuskatsauksen menetelmiä. Aineisto kerättiin Medic, Cinahl, Medline tietokannoista sekä manuaalisena hakuna. Valitut artikkelit olivat englanninkielisiä ja niiden kokonaismäärä oli 15. Tässä työssä sovellettiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmiä aineiston analysoinnissa.
Aineisto luokiteltiin viiteen yläluokkaan ja edelleen viiteentoista alaluokkaan. Tulokset kertoivat mentorointisuhteen kehittymisestä, vuorovaikutuksesta ja sen tuomista hyödyistä, oppimista tukevasta mentoroinnista sekä kokemuksista liittyen mentorina toimimiseen. Mentorin ominaisuuksista kertovat tulokset käsittelivät arvostettuja mentorin piirteitä ja tapoja toimia, sekä rakentavaa vuorovaikutusta.
Tulokset mentorin roolista kertoivat mentorin roolin sisällöstä, roolin kehittymisestä ja roolissa toimimisesta. Mentoroinnin hyödyistä kertovat tulokset käsittelivät mentoreiden ja mentoroitavien kokemia hyötyjä sekä mentoroinnin vaikutuksia työhön ja työtyytyväisyyteen. Mentoroinnin haasteet liittyivät kokemuksiin ja asenteisiin, resursseihin, rahoitukseen ja rekrytointiin sekä aikaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että sekä mentorin että mentoroitavan yhteinen sitoutuminen ja heidän avoimen vuorovaikutuksen rakentuminen luo pohjan mentorointisuhteelle. Mentorointi tulisi nähdä voimavarana, joka edistää koko työyhteisön ja potilaiden yhteistä hyvää ja antaa vahvistusta työnroolien ja tehtävien hallintaan. Mentorointi tukee työssä jaksamista ja työpaikassa jatkamista ja se vaikuttaa myös hoidon laatuun ja työn tuottavuuteen. Voidaan siis todeta mentoroinnin olevan keino, jolla voitaisiin vastata työvoiman alalla pysymiseen. Tuloksista nousi mentoroinnin haasteeksi ajan riittämättömyys. Olisiko mahdollista kartoittaa uuden sairaanhoitajan ja opiskelijan osaaminen ja kehittymistarpeet ennalta, jotta mentorointi voisi painottua niihin asioihin, jotka nousevat ensisijaisiksi?