Palveluyrityksen kansainvälistyminen
Hintsala, Tiina (2016)
Hintsala, Tiina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601221566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601221566
Tiivistelmä
Tämä työ on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja siinä tutkitaan kansainvälistyvän palveluyrityksen haasteita ja mahdollisuuksia. Case-yrityksenä toimii paikallinen palvelualan yritys, joka pitää sisällään emoyhtiön ja tytäryhtiön. Työ on suunnattu kansainvälistyvälle palvelualan yritykselle, mutta siitä on hyötyä muillekin aloille. Työn tavoitteena on selvittää, millä tavoin case-yritys voisi kansainvälistyä, mitkä ovat sen resurssit, sekä mitä haasteita kansainvälistyvä palveluyritys perinteisesti kohtaa. Tutkimusongelmana on palveluyrityksen keinot, mahdollisuudet ja haasteet kansainvälistymisen tiellä. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään alan teoriaa, jossa pääosassa ovat yrityksen kansainvälistyminen ja siihen liittyvät operaatiomuodot sekä palveluyrityksen kansainvälistymisen erityispiirteet. Kansainvälisillä toiminnoilla eli operaatiomuodoilla tarkoitetaan perustavanlaatuisia sopimuksia tai järjestelyjä, joista yritys valitsee itselleen sopivimman tai sopivimmat avuksi tuotteensa tai palvelunsa kansainvälistämiseksi. Tytäryhtiön prsesentaatioratkaisulla tarkoitetaan verkkopohjaista esitystyökalua ja siihen liittyviä konsultaatiopalveluja. Empiirisessä osuudessa haastatellaan case-yrityksen henkilöstöä sähköisen lomakekyselyn keinoin ja johtoa puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Haastattelut kartoittavat yrityksellä jo olevia sekä puuttuvia resursseja, sen nykytilanteen sekä johdon yksimielisyyttä. Kansainvälistyminen on ajankohtainen asia tytäryhtiöllä juuri nyt, ja emoyhtiön kansainvälistyminen tulee tapahtumaan vasta myöhemmin. Tutkimuksessa selvisi, että johtohenkilöstö on enimmäkseen yksimielinen, persoona vaikuttaa kansainvälistymispäätöksiin ja että henkilöstö on tyytyväistä ja kansainvälistymisestä kiinnostunutta.Yrityksellä on kaiken kaikkiaan kohtuullisen hyvät resurssit kansainvälistymiseen, mutta vielä tarvittaisiin lisää rahoitusta ja kielitaitoa, paikallisia kohdemarkkinoiden työntekijöitä ja kulttuurituntemusta sekä apua hyvien jakelukanavien löytämiseen. Emoyhtiön todennäköisiä kansainvälistymisreittejä ovat sisäänpäin kansainvälistyminen ja oman myyntikonttorin perustaminen ja tytäryhtiön internet-myynti ja suora vienti välikäden kautta sekä teknologialisenssi.