Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueellisen apuvälinekeskuksen toiminnan arviointia : Apuvälinealan asiantuntijoiden työn sisältö, laatusuosituksen toteutuminen ja kustannuskehitys
Viinamäki, Marja-Leena (2010)
Viinamäki, Marja-Leena
Oulun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää apuvälinekeskuksen toimintaa Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä. Tein arviointitutkimuksen Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueellisen apuvälinekeskuksen toiminnasta, jossa alueellinen toimintamalli on ollut käytössä yli seitsemän vuotta. Alueellinen toimintamalli on kehitettyyhteistyössä alueellisen apuvälinetoimikunnan kanssa, jossa on kaikkien kuuden peruskunnan (Kemi, Keminmaa, Tornio, Simo, Tervola, Tornio ja Ylitornio) edustus. Kehittämistyöhön osallistui koko työyhteisö eli kaikki apuvälinetoimikunnan jäsenet. Opinnäytetyössäni nostetaan esille kehittämistarpeet ja esitetään kehittämissuosituksia. Opinnäytetyössä käytetään käsitettä kehittäminen, mihin arviointitutkimus kuuluu kehittämistyön osana.
Arviointiaineisto koostui: apuvälinealan asiantuntijoiden työajan käytön seurannasta neljän vuoden aikana (2006-2009), apuvälinekeskuksen toteutuneista kustannuksista seitsemän vuoden ajalta (2003-2009) sekä kyselytutkimuksista asiakkaille, apuvälinepalvelua toteuttaville ammattilaisille sekä terveydenhuollon johdolle ja apuvälinetoiminnasta vastaaville päätöksentekijöille. Tutkimuksessa haetaan vastauksia kysymyksiin. 1. Miten alueellisen apuvälinekeskuksen asiantuntijoiden työaika jakaantui eri tehtäväalueille neljän vuoden työaikaseurannassa? 2. Miten alueellisen apuvälinekeskuksen kustannukset ovat muuttuneet? ja 3. Miten asiakkaat, ammattihenkilöt, apuvälinetoiminnan johto ja kuntien apuvälinepalveluista vastaavien lautakuntien puheenjohtajat kokevat alueellisen apuvälinekeskuksen palvelut? Apuvälinekeskuksen toiminnan arvioinnin lähtökohdat määrittyivät valtakunnallisen sosiaali- ja terveysministeriön apuvälinepalveluiden laatusuositusten mukaan.
Tulosten mukaan apuvälinetoiminta on tehostunut ja kustannuskehitys hidastunut alueellisen apuvälinekeskuksen toiminnan aikana. Apuvälineet ja laajemmin apuvälinepalvelut tukevat asiakkaiden mahdollisuuksia osallistua arkipäivän elämään ja yhteiskunnan toimintaan. Tulevaisuuden apuvälinetarpeisiin vastaaminen vaatii apuvälinetoimintamallien ja -käytäntöjen jatkuvaa kehittämistä. Kehittämistarpeiksi tutkimustulosten mukaan nousivat: 1. Alueellisen apuvälinepalvelusuunnitelma laatiminen on tärkeää, 2. Apuvälinepalveluiden ja niiden kehittämisen seuranta- ja arviointisuunnitelman laatiminen on tärkeää, 3. Apuvälinepalveluihin liittyvän tiedottamisen kehittäminen sosiaali- ja terveydenhuollon toiminta-alueella tulee kehittää, 4. Asiantuntijoiden erityisosaamista apuvälinepalveluista ja apuvälineistä tulee lisätä sekä 5. Tiedon antamista asiakkaille ja asiakkaiden ohjaamista tulee kehittää.
Tämän kehittämistyön tuloksista on hyötyä paikallisen toiminnan kehittämisessä ja alueellisten toimintamallien arvioinnissa. Työn tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmin apuvälinepalveluiden kehittämisessä, koska Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä on perusterveydenhuollon ja esikoissairaanhoidon yhteistyötä apuvälinetoimintamallin toteuttamisessa tehty pisimpään ja sen vaikutuksia apuvälinepalveluun ja kustannuskehitykseen on selvitetty The aim of this development work is to improve the efficiency of the assistive technology services in Länsi-Pohja healthcare district. Evaluation was done on Länsi-Pohja healthcare district assistive technologies service centre, where the regional operations model has been in use for seven years. The regional operations model has been developed in collaboration with the regional assistive technology committee, which has representatives from all the municipalities of Kemi, Keminmaa, Tornio, Simo, Tervola, Tornio, Ylitornio. The results of the evaluation work as guidelines for the development needs for the improvement of the assistive technology services centre. This work names the development needs and presents suggestion for implementing these improvements. The work was done in collaboration with the regional assistive technology services centre.
The extensive material for the evaluation in support of the development work is formed of what was included in the work of assistive technology professionals during four years (2006-2009), the financial reports of the assistive technology services centre encompassing seven years (2003-2009) and surveys done to consumers, professionals working with assistive technology and healthcare management alongside the decision-makers in charge of assistive technology services. The research aims to answer three questions: 1. how much time did the assistive technology services centre professionals spend on the different areas of work during the four years, 2. how have the expenses of the regional assistive technology services centre changed, and 3. how do the consumers, professionals, management of the assistive technology services, and chairmen of the committees in charge of municipal assistive technology services see the services of the regional assistive technology services centre. The points of evaluation for the services of the assistive technology services centre were based on quality standards by the Ministry of Social Affairs and Health.
According to the results, assistive technology services have become more efficient and the cost development has decreased during the time the regional assistive technology services centre has been operational. Assistive technology and, more generally, assistive technology services support the ability of consumers to participate in everyday life and be part of the society. The results showed the following developmental needs: 1. further development to match the needs of assistive technology services in the future requires constant revisions of operational models and practices, 2. it is imperative to form a development plan for regional assistive technology services, 3. it is important to create plans for observing and evaluating the assistive technology services and their development, 4. the communication of matters concerning assistive technology services in the field of social affairs and healthcare needs to be improved, 5. the professionals need increased knowledge and skills with regard to assistive technologies and the related services, 6. the informing and guiding of consumers needs to be developed.
The results of this work will be of use in developing local services and in the evaluation of local operational models. This work presents a new angle for the development of assistive technology services.
Arviointiaineisto koostui: apuvälinealan asiantuntijoiden työajan käytön seurannasta neljän vuoden aikana (2006-2009), apuvälinekeskuksen toteutuneista kustannuksista seitsemän vuoden ajalta (2003-2009) sekä kyselytutkimuksista asiakkaille, apuvälinepalvelua toteuttaville ammattilaisille sekä terveydenhuollon johdolle ja apuvälinetoiminnasta vastaaville päätöksentekijöille. Tutkimuksessa haetaan vastauksia kysymyksiin. 1. Miten alueellisen apuvälinekeskuksen asiantuntijoiden työaika jakaantui eri tehtäväalueille neljän vuoden työaikaseurannassa? 2. Miten alueellisen apuvälinekeskuksen kustannukset ovat muuttuneet? ja 3. Miten asiakkaat, ammattihenkilöt, apuvälinetoiminnan johto ja kuntien apuvälinepalveluista vastaavien lautakuntien puheenjohtajat kokevat alueellisen apuvälinekeskuksen palvelut? Apuvälinekeskuksen toiminnan arvioinnin lähtökohdat määrittyivät valtakunnallisen sosiaali- ja terveysministeriön apuvälinepalveluiden laatusuositusten mukaan.
Tulosten mukaan apuvälinetoiminta on tehostunut ja kustannuskehitys hidastunut alueellisen apuvälinekeskuksen toiminnan aikana. Apuvälineet ja laajemmin apuvälinepalvelut tukevat asiakkaiden mahdollisuuksia osallistua arkipäivän elämään ja yhteiskunnan toimintaan. Tulevaisuuden apuvälinetarpeisiin vastaaminen vaatii apuvälinetoimintamallien ja -käytäntöjen jatkuvaa kehittämistä. Kehittämistarpeiksi tutkimustulosten mukaan nousivat: 1. Alueellisen apuvälinepalvelusuunnitelma laatiminen on tärkeää, 2. Apuvälinepalveluiden ja niiden kehittämisen seuranta- ja arviointisuunnitelman laatiminen on tärkeää, 3. Apuvälinepalveluihin liittyvän tiedottamisen kehittäminen sosiaali- ja terveydenhuollon toiminta-alueella tulee kehittää, 4. Asiantuntijoiden erityisosaamista apuvälinepalveluista ja apuvälineistä tulee lisätä sekä 5. Tiedon antamista asiakkaille ja asiakkaiden ohjaamista tulee kehittää.
Tämän kehittämistyön tuloksista on hyötyä paikallisen toiminnan kehittämisessä ja alueellisten toimintamallien arvioinnissa. Työn tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmin apuvälinepalveluiden kehittämisessä, koska Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä on perusterveydenhuollon ja esikoissairaanhoidon yhteistyötä apuvälinetoimintamallin toteuttamisessa tehty pisimpään ja sen vaikutuksia apuvälinepalveluun ja kustannuskehitykseen on selvitetty
The extensive material for the evaluation in support of the development work is formed of what was included in the work of assistive technology professionals during four years (2006-2009), the financial reports of the assistive technology services centre encompassing seven years (2003-2009) and surveys done to consumers, professionals working with assistive technology and healthcare management alongside the decision-makers in charge of assistive technology services. The research aims to answer three questions: 1. how much time did the assistive technology services centre professionals spend on the different areas of work during the four years, 2. how have the expenses of the regional assistive technology services centre changed, and 3. how do the consumers, professionals, management of the assistive technology services, and chairmen of the committees in charge of municipal assistive technology services see the services of the regional assistive technology services centre. The points of evaluation for the services of the assistive technology services centre were based on quality standards by the Ministry of Social Affairs and Health.
According to the results, assistive technology services have become more efficient and the cost development has decreased during the time the regional assistive technology services centre has been operational. Assistive technology and, more generally, assistive technology services support the ability of consumers to participate in everyday life and be part of the society. The results showed the following developmental needs: 1. further development to match the needs of assistive technology services in the future requires constant revisions of operational models and practices, 2. it is imperative to form a development plan for regional assistive technology services, 3. it is important to create plans for observing and evaluating the assistive technology services and their development, 4. the communication of matters concerning assistive technology services in the field of social affairs and healthcare needs to be improved, 5. the professionals need increased knowledge and skills with regard to assistive technologies and the related services, 6. the informing and guiding of consumers needs to be developed.
The results of this work will be of use in developing local services and in the evaluation of local operational models. This work presents a new angle for the development of assistive technology services.