Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Fysioterapian asiantuntijoita tulevaisuuteen : Fysioterapiakoulutuksen tuottaman asiantuntijuuden arviointi Oulun seudun ammattikorkeakoulussa

Jalosalmi, Ritva; Rahikkala, Heljä (2014)

 
Avaa tiedosto
Jalosalmi Ritva ja Rahikkala Helja.pdf (1.041Mt)
Lataukset: 


Jalosalmi, Ritva
Rahikkala, Heljä
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251603
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutusta työelämän, fysioterapeuttiopiskelijoiden ja fysioterapian opettajien yhteistyönä. Tavoitteena oli työelämän, fysioterapian koulutusohjelman sekä eri toimijoiden oppiminen, uuden tiedon rakentuminen ja uuden toimintamallin kehitysehdotusten tuottaminen. Tutkimusosan tehtävänä oli kuvailla minkälaista fysioterapian asiantuntijuutta Oulun seudun ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutus tuottaa sekä minkälaista työelämän asiantuntijoiden ja koulutuksen välinen yhteistyö oli.

Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteiden mukaan yhdistäen tutkimus ja kehittäminen. Prosessiin kuului koulutuksen tuottamaa asiantuntijuutta ja työelämäläheisyyttä kartoittava kyselytutkimus sekä yhteiskeskustelutilaisuus, jossa koulutuksen ja työelämän asiantuntijat laativat tutkimustulosten pohjalta fysioterapiakoulutuksen kehittämisehdotuksia. Kehittämistyöhön osallistui Oulun seudun ammattikorkeakoulun valmistumisvaiheen fysioterapeuttiopiskelijoita, fysioterapian opettajia sekä alueella toimivia fysioterapeutteja. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysi menetelmällä ja määrällinen SPSS Statistics 19 tilasto-ohjelmalla.

Tutkimuksen mukaan opiskelijat saivat fysioterapeuttikoulutuksessa hyvän teoreettisen tietopohjan ammattiin, mutta teorian yhdistämisessä käytäntöön oli haasteita. Opetuksessa korostui vahvasti teoria ja kädentaitojen harjoittelu jäi vähäiseksi. Teorian ja käytännön integroituminen edellyttää, että opettajat kehittävät tulevaisuuden koulutusta yhdessä opiskelijoiden ja fysioterapeuttien kanssa. Lisäksi koulutuksen tulisi sisältää enemmän aitoja asiakastilanteita. Koulutuksen ja työelämän yhteistyö arvioitiin vähäiseksi, eikä yhteistyölle ollut rakentunut vakiintuneita toimintatapoja ja kanavia. Tutkimuksessa tuotettua tietoa hyödynnettiin tilaisuudessa, jossa pienryhmissä keskusteltiin aiempaa avoimemman ja tiiviimmän työelämäyhteistyön kehittämisen, opintojen rakenteiden ja sisältöjen sekä opetusmetodien suunnittelusta ja kehittämisestä. Keskustelu tuotti koulutuksen kehittämisehdotukset. Koulutuksen antaman asiantuntijuuden kiinnittyminen enemmän fysioterapian käytännön työhön edellyttää jatkossa kiinteää yhteistyötä ja yhteiskehittämistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste