Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmän toiminnan arviointi ja kehittäminen Keski-Pohjanmaalla

Saari, Anne (2013)

 
Avaa tiedosto
Saari Anne.pdf (785.0Kt)
Lataukset: 


Saari, Anne
Oulun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251607
Tiivistelmä
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän alueella toimii kolme kuntoutuksen asiakasyhteis-työryhmää. Kuntoutuksen asiakasyhteistyön tavoitteena on sovittaa yhteen eri kuntoutustahojen toimin-taa asiakkaan hyväksi. Tutkimusta käyttävässä kehittämistyöttä selvittiin ja arvioitiin Keski-Pohjanmaan kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien roolia ja toimivuutta sekä tuotettiin toiminnan kehittämismahdolli-suuksia.

Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakasyhteistyöryhmien uusien toimintamallien kehittämiseen. Tutkimuksella haetaan vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen: Minkälaisia toimintakäytäntöjä kuntou-tuksen asiakasyhteistyöryhmän toiminnassa on asiakasyhteistyöryhmän jäsenten kuvaamana? Minkä-laisia kehittämishaasteita asiakasyhteistyöryhmän toiminnassa ilmenee nuorten asiakkaiden ja työryh-män jäsenten kuvaamana?

Kehittämistyöhön liittyvän tutkimusaineiston kerättiin ensimmäisessä vaiheessa ns. avainhenkilöiden haastatteluilla vuoden 2011 aikana. Toisessa vaiheessa syksyllä 2011 kerättiin aineisto Keski- Pohjan-maan kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien ryhmähaastattelulla, mikä toteutettiin Tulevaisuuden muis-telu –menetelmää hyödyntämällä.

Prosessin aikana kerättiin myös nuorten kokemuksia palvelusta. Kehittämisprosessin aikana käynnistyi alueellinen yhteistyöverkosto, luotiin nuorille ns. auttava verkosto sekä tehtiin esivalmistelutyö VARTU (Varhainen tuki)- hankkeeseen

Asiakasyhteistyöryhmien jäsenet kuvasivat toimintakäytäntönsä moniammatilliseksi ja asiakaslähtöisek-si, mille on ominaista voimavaralähtöiset ja ratkaisukeskeiset työmenetelmät ja asiantuntijakeskeinen haastattelu. Asiakasyhteistyöryhmien toiminnan kehittämisen haasteena nousivat esille yhteistyön kehit-täminen eri viranomaisten tahojen kesken, verkostoyhteistyöhön vaikuttaminen ja laajemmalti yhteis-kunnallisiin asioihin vaikuttaminen. Asiakasyhteistyöryhmän toimintaa pidettiin tarpeellisena kaikissa alueen kunnissa. Palvelun tuottaminen alueella tasapuolisesti koettiin haasteelliseksi. Haasteeksi nousi myös kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien toiminnan kohdentaminen nuorten lisäksi lapsiin ja perhei-tä tukevaksi toiminnaksi. Asiakasyhteistyöryhmien toimintaan toivottiin joustavaa ja nopeasti koolle saa-tavaa kokoonpanoa, jossa toiminnan periaatteena olisi varhainen puuttumisen malli.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste