Uruilla soittaminen ja laulaminen yhtä aikaa : soitto- ja lauluasennon yhdistäminen kanttorin työssä
Heilimo, Tomi (2015)
Heilimo, Tomi
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601291739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601291739
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen laulun ja soiton ergonomiaan liittyviä ongelmia, joita voidaan kohdata kanttoriopintojen aikana ja kanttorin työssä. Työssään kanttori laulaa ja soittaa usein yhtä aikaa. On tärkeää löytää mahdollisimman tasapainoinen laulu- ja soittoasento, jotta laulaminen ja soittaminen toimivat mahdollisimman hyvin. Olen kanttorin työssä joutunut pohtimaan omaa soitto- ja lauluasentoani, sillä olen huomannut, että laulaminen ei aina onnistu helposti, kun soittaa samaan aikaan.
Tasapainoisen laulu- ja soittoasennon etsimisessä on hyödyllistä tutustua erilaisiin kehon anatomiaa käsitteleviin teoksiin. Kun tietoa esimerkiksi kehon ryhtiä ylläpitävistä lihaksista karttuu, on helpompi lähteä etsimään hyvää asentoa. Lantion asento vaikuttaa merkittävästi ryhtiin (Mark 2003, 28). Ryhdillä puolestaan on suora vaikutus laulamiseen ja soittamiseen. Siksi on hyödyllistä tietää jotain myös lantion asennosta. Myös teokset, joissa esitellään lauluhengityksessä tarvittavia lihaksia, ovat hyödyllisiä. Kehontuntemuksen lisäksi laulajan on hyödyllistä tehdä erilaisia äänenmuodostus– ja hengitysharjoituksia.
Olen laatinut aiheeseen liittyvän kyselyn, jonka olen kohdistanut Oulun ammattikorkeakoulun kanttoriopiskelijoille. Kyselyn avulla haluan kartoittaa muun muassa sitä, että tarvitaanko kanttorikoulutuksessa enemmän opastusta tilanteisiin, jossa kanttori laulaa ja soittaa yhtä aikaa. Muusikon ergonomiaa tutkitaan nykyään paljon, mutta kiinnitetäänkö tähän asiaan tarpeeksi huomiota? Vaikeutena saattaa usein olla sopivan lauluhengityksen onnistuminen edellä mainitussa tilanteessa. Soittaminen voi häiritä laulamista ja päinvastoin. Mitä asioita on otettava huomioon, jotta laulaminen ja soittaminen sujuisivat mahdollisimman luontevasti? Opinnäytetyössäni etsin vastauksia muun muassa näihin asioihin.
Kyselyn lisäksi olen tutkimuksessani käyttänyt erilaisia kehon anatomiaa ja ergonomiaa käsitteleviä teoksia, laulajan ja soittajan kehon– ja äänenhuollon oppaita, verkkojulkaisuja ja sanomalehtiä sekä edellistä tutkimustani.
Kyselyn vastauksista olen saanut paljon hyödyllistä materiaalia kirjallista työtäni varten, sillä ne ovat tukeneet pohdintojani. Vastauksista on käynyt ilmi, että tutkimani aihe on ollut tärkeä ja esittämälleni laulun ja soiton opintojaksolle olisi tarvetta.
Tasapainoisen laulu- ja soittoasennon etsimisessä on hyödyllistä tutustua erilaisiin kehon anatomiaa käsitteleviin teoksiin. Kun tietoa esimerkiksi kehon ryhtiä ylläpitävistä lihaksista karttuu, on helpompi lähteä etsimään hyvää asentoa. Lantion asento vaikuttaa merkittävästi ryhtiin (Mark 2003, 28). Ryhdillä puolestaan on suora vaikutus laulamiseen ja soittamiseen. Siksi on hyödyllistä tietää jotain myös lantion asennosta. Myös teokset, joissa esitellään lauluhengityksessä tarvittavia lihaksia, ovat hyödyllisiä. Kehontuntemuksen lisäksi laulajan on hyödyllistä tehdä erilaisia äänenmuodostus– ja hengitysharjoituksia.
Olen laatinut aiheeseen liittyvän kyselyn, jonka olen kohdistanut Oulun ammattikorkeakoulun kanttoriopiskelijoille. Kyselyn avulla haluan kartoittaa muun muassa sitä, että tarvitaanko kanttorikoulutuksessa enemmän opastusta tilanteisiin, jossa kanttori laulaa ja soittaa yhtä aikaa. Muusikon ergonomiaa tutkitaan nykyään paljon, mutta kiinnitetäänkö tähän asiaan tarpeeksi huomiota? Vaikeutena saattaa usein olla sopivan lauluhengityksen onnistuminen edellä mainitussa tilanteessa. Soittaminen voi häiritä laulamista ja päinvastoin. Mitä asioita on otettava huomioon, jotta laulaminen ja soittaminen sujuisivat mahdollisimman luontevasti? Opinnäytetyössäni etsin vastauksia muun muassa näihin asioihin.
Kyselyn lisäksi olen tutkimuksessani käyttänyt erilaisia kehon anatomiaa ja ergonomiaa käsitteleviä teoksia, laulajan ja soittajan kehon– ja äänenhuollon oppaita, verkkojulkaisuja ja sanomalehtiä sekä edellistä tutkimustani.
Kyselyn vastauksista olen saanut paljon hyödyllistä materiaalia kirjallista työtäni varten, sillä ne ovat tukeneet pohdintojani. Vastauksista on käynyt ilmi, että tutkimani aihe on ollut tärkeä ja esittämälleni laulun ja soiton opintojaksolle olisi tarvetta.