Laatukäsikirjan laatiminen asiantuntijaorganisaatiolle : Case: Stora Enso Oyj HR Palvelukeskus
Martimo, Elina (2016)
Martimo, Elina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031869
Tiivistelmä
Stora Enso Oyj on globaali paperin, biomateriaalien, puutuotteiden sekä pakkausmateriaalien valmistaja. Perinteisestä kartongin ja paperin tuottajasta se on matkalla uusiutuvien materiaalien kasvuyhtiöksi. HR Palvelukeskus on valtakunnallinen asiantuntijaorganisaatio, joka tuottaa Stora Enson Suomen yksiköille palkanlaskennan lisäksi palkkakirjanpitoa sekä henkilöstö- että matkahallintopalveluja. HR Palvelukeskus ylläpitää sekä kehittää käytössä olevaa SAP HR -järjestelmää. Se tekee paljon yhteistyötä Stora Enson sekä sen tytäryhtiöiden henkilöstöjohtajien ja -päälliköiden kanssa. Työ tehdään tiimeissä, joissa jokaisella on omat vastuualueensa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä laatukäsikirja, joka toimisi HR Palvelukeskuksen toiminnan kuvaajana sekä työkaluna toiminnan kehittämisessä jatkossa. Tarve laatukäsikirjalle tuli HR Palvelukeskuksen päälliköltä. Sidosryhmätapaamisissa ongelmana oli ollut, ettei HR Palvelukeskuksen edustajalla ollut saatavilla yleispätevää esittelymateriaalia palvelukeskuksen toiminnasta ja sen prosesseista. Tavoitteena oli, että palvelukeskuksen toimintaa esiteltäessä laatukäsikirjan avulla ulkopuoliselle henkilölle tulisi ymmärrys palvelukeskuksen tehtävistä sekä näkemystä sen toiminnasta.
Laatukäsikirja on laadunhallintajärjestelmään kuuluva työkalu, joka sisältää tiedot organisaation laadunhallinnan jatkuvasta kehityksestä, prosesseista ja laadun mittareista. Laatukäsikirjasta on hyötyä niin henkilöstölle kuin johdolle: se sisältää standardoidut työohjeet sekä strategiseen työhön olennaisia apuvälineitä. Laatukäsikirjaa voidaan myös käyttää toiminnan kuvaajana, kun halutaan kertoa laatutyöstä esimerkiksi asiakkaalle.
Tietoperustan lähteinä käytettiin alan suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta sekä ulkomaisia Internet-lähteitä. Toiminnan laadun tilaa toimeksiantajayrityksessä tutkittiin henkilöstölle tehdyn kyselyn avulla laadullisia menetelmiä käyttäen. Henkilöstökyselyssä ilmenneet tulokset käytettiin laadun kehittämiseen toimeksiantajayrityksessä. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja sen tuloksena oli toimeksiantajan käyttöön annettu laatukäsikirja. Tämä raportti koostuu tietopohjasta ja empiirisestä osasta, jossa on kuvailtu laatuprojektin eri vaiheet.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä laatukäsikirja, joka toimisi HR Palvelukeskuksen toiminnan kuvaajana sekä työkaluna toiminnan kehittämisessä jatkossa. Tarve laatukäsikirjalle tuli HR Palvelukeskuksen päälliköltä. Sidosryhmätapaamisissa ongelmana oli ollut, ettei HR Palvelukeskuksen edustajalla ollut saatavilla yleispätevää esittelymateriaalia palvelukeskuksen toiminnasta ja sen prosesseista. Tavoitteena oli, että palvelukeskuksen toimintaa esiteltäessä laatukäsikirjan avulla ulkopuoliselle henkilölle tulisi ymmärrys palvelukeskuksen tehtävistä sekä näkemystä sen toiminnasta.
Laatukäsikirja on laadunhallintajärjestelmään kuuluva työkalu, joka sisältää tiedot organisaation laadunhallinnan jatkuvasta kehityksestä, prosesseista ja laadun mittareista. Laatukäsikirjasta on hyötyä niin henkilöstölle kuin johdolle: se sisältää standardoidut työohjeet sekä strategiseen työhön olennaisia apuvälineitä. Laatukäsikirjaa voidaan myös käyttää toiminnan kuvaajana, kun halutaan kertoa laatutyöstä esimerkiksi asiakkaalle.
Tietoperustan lähteinä käytettiin alan suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta sekä ulkomaisia Internet-lähteitä. Toiminnan laadun tilaa toimeksiantajayrityksessä tutkittiin henkilöstölle tehdyn kyselyn avulla laadullisia menetelmiä käyttäen. Henkilöstökyselyssä ilmenneet tulokset käytettiin laadun kehittämiseen toimeksiantajayrityksessä. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja sen tuloksena oli toimeksiantajan käyttöön annettu laatukäsikirja. Tämä raportti koostuu tietopohjasta ja empiirisestä osasta, jossa on kuvailtu laatuprojektin eri vaiheet.