Nestekaasun ja raskaan polttoöljyn korvaaminen LNG:llä Kemin kaivoksella
Lippo, Saara (2016)
Lippo, Saara
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031885
Tiivistelmä
Outokummun Kemin kaivoksella maanalaiseen kaivokseen puhallettavaa raitisilmaa lämmitetään talvella nestekaasulla. Lisäksi kaivoksen alueella on kaksi raskaan polttoöljyn kattilaa, joilla tuotetaan kaukolämpöä sekä höyryä kaivoksen käyttöön. Tornion Röyttään valmistuu vuonna 2018 nestemäisen maakaasun eli LNG:n tuontiterminaali, jonka osakkaana Outokumpu Oyj on. Tarkoituksena oli tehdä selvitys nestekaasun ja raskaan polttoöljyn korvaamisesta LNG:llä, sekä arvioida polttoaineen vaihdon kannattavuutta.
Työssä selvitettiin nykyisten järjestelmien soveltuvuus LNG:lle sekä tarvittavat laitemuutokset. Lisäksi kaivokselle kehiteltiin neljä erilaista vaihtoehtoa LNG-järjestelmien toteuttamisesta. Tarvittavista järjestelmistä ja laitemuutoksista pyydettiin tarjoukset, minkä jälkeen laskettiin investointikustannukset jokaiselle vaihtoehdolle. Lisäksi vaihtoehdoille laskettiin vuosisäästöt halvempaan polttoaineeseen vaihdettaessa. Kustannuksista ja säästöstä laskettiin myös suora takaisinmaksuaika.
LNG:tä käyttämällä säästettäisiin selvästi polttoainekustannuksissa vuosittain. Järjestelmien investointikustannukset ovat kuitenkin sen verran suuret, että jokaisen vaihtoehdon takaisinmaksuaika on kymmenestä vuodesta ylöspäin. Mahdolliset investoinnit eivät kuitenkaan ole vielä ajankohtaisia, sillä terminaali valmistuu vasta vuonna 2018. Kaivos pystyy opinnäytetyötä hyödyntäen arvioimaan nestekaasun ja raskaan polttoöljyn korvaamisen kannattavuutta tarkemmin.
Työssä selvitettiin nykyisten järjestelmien soveltuvuus LNG:lle sekä tarvittavat laitemuutokset. Lisäksi kaivokselle kehiteltiin neljä erilaista vaihtoehtoa LNG-järjestelmien toteuttamisesta. Tarvittavista järjestelmistä ja laitemuutoksista pyydettiin tarjoukset, minkä jälkeen laskettiin investointikustannukset jokaiselle vaihtoehdolle. Lisäksi vaihtoehdoille laskettiin vuosisäästöt halvempaan polttoaineeseen vaihdettaessa. Kustannuksista ja säästöstä laskettiin myös suora takaisinmaksuaika.
LNG:tä käyttämällä säästettäisiin selvästi polttoainekustannuksissa vuosittain. Järjestelmien investointikustannukset ovat kuitenkin sen verran suuret, että jokaisen vaihtoehdon takaisinmaksuaika on kymmenestä vuodesta ylöspäin. Mahdolliset investoinnit eivät kuitenkaan ole vielä ajankohtaisia, sillä terminaali valmistuu vasta vuonna 2018. Kaivos pystyy opinnäytetyötä hyödyntäen arvioimaan nestekaasun ja raskaan polttoöljyn korvaamisen kannattavuutta tarkemmin.