Verkkosivujen kehittäminen tankotanssitaiteilijalle brändäyksen näkökulmasta : Kohdehenkilönä Henriikka Roo
Pasanen, Eveliina (2016)
Pasanen, Eveliina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082006
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimeksiantajan verkkosivuja. Toimeksiantajana on tamperelainen tankotanssitaiteilija Henriikka Roo. Tällä hetkellä toimeksiantajan verkkosivut ovat hyvin yksinkertaiset sekä sisällöltään että rakenteeltaan, eivätkä viesti tehokkaasti toimeksiantajan brändiä. Työn tavoitteena on saada verkkosivut vastaamaan yritysasiakkaiden tarpeisiin ja viestiä niiden kautta toimeksiantajan brändiä.
Tietoperusta koostuu brändin, digitaalisen markkinointiviestinnän sekä verkkosivujen suunnittelun, rakenteen ja sisällön teorioista. Teoriaosuus sisältää myös toimeksiantajan esittelyn ja tankotanssin lajikuvauksen. Työn lähteet koostuvat suurimmaksi osaksi aiheen kirjallisuudesta, mutta työssä on käytetty lisäksi muun muassa internet-lähteitä. Työn empiirisenä osana toteutetaan puhelinkysely toimeksiantajan yritysasiakkaille. Kyselyn avulla selvitetään millaista sisältöä verkkosivuilla tulisi olla yritysasiakkaiden näkökulmasta. Lisäksi tutkittaan verkkosivun löydettävyyttä ja avainsanoja, joita voidaan hyödyntää sisällön kehittämisessä. Kyselyssä sivutetaan myös toimeksiantajan brändiä ja markkinointiviestintäkanavia. Empiirisessä osiossa toteutetaan lisäksi henkilöhaastattelu puhelimitse kolmelle toimeksiantajan hyvin tuntevalle henkilölle. Henkilöhaastattelujen tarkoituksena on saada syvempää tietoa toimeksiantajan persoonasta brändäyksen näkökulmaa varten.
Puhelinkyselyn avulla saatiin hyvin ajatuksia yritysasiakkaiden näkökulmasta verkkosivun sisältöön. Henkilöhaastattelun avulla saatiin syvennettyä Roon persoonaa ja haastattelut auttavat toimeksiantajaa kehittämään brändiään. Työn teoriaosuuden, kyselyhaastattelun, henkilöhaastattelujen sekä tekijän oman pohdinnan yhteenvetona saatiin luotua verkkosivujen strateginen suunnitelma toimeksiantajalle.
Jatkona tälle työlle voitaisiin opinnäytetyönä toteuttaa toimeksiantajalle uudet verkkosivut. Toisena ajatuksena, kun verkkosivut on tehty, voitaisiin opinnäytetyönä tehdä niistä asiakastyytyväisyystutkimus. Opinnäytetyönä voitaisiin myös mahdollisesti tuotteistaa toimeksiantajan palvelua tai tehdä palvelumuotoilua.
Tietoperusta koostuu brändin, digitaalisen markkinointiviestinnän sekä verkkosivujen suunnittelun, rakenteen ja sisällön teorioista. Teoriaosuus sisältää myös toimeksiantajan esittelyn ja tankotanssin lajikuvauksen. Työn lähteet koostuvat suurimmaksi osaksi aiheen kirjallisuudesta, mutta työssä on käytetty lisäksi muun muassa internet-lähteitä. Työn empiirisenä osana toteutetaan puhelinkysely toimeksiantajan yritysasiakkaille. Kyselyn avulla selvitetään millaista sisältöä verkkosivuilla tulisi olla yritysasiakkaiden näkökulmasta. Lisäksi tutkittaan verkkosivun löydettävyyttä ja avainsanoja, joita voidaan hyödyntää sisällön kehittämisessä. Kyselyssä sivutetaan myös toimeksiantajan brändiä ja markkinointiviestintäkanavia. Empiirisessä osiossa toteutetaan lisäksi henkilöhaastattelu puhelimitse kolmelle toimeksiantajan hyvin tuntevalle henkilölle. Henkilöhaastattelujen tarkoituksena on saada syvempää tietoa toimeksiantajan persoonasta brändäyksen näkökulmaa varten.
Puhelinkyselyn avulla saatiin hyvin ajatuksia yritysasiakkaiden näkökulmasta verkkosivun sisältöön. Henkilöhaastattelun avulla saatiin syvennettyä Roon persoonaa ja haastattelut auttavat toimeksiantajaa kehittämään brändiään. Työn teoriaosuuden, kyselyhaastattelun, henkilöhaastattelujen sekä tekijän oman pohdinnan yhteenvetona saatiin luotua verkkosivujen strateginen suunnitelma toimeksiantajalle.
Jatkona tälle työlle voitaisiin opinnäytetyönä toteuttaa toimeksiantajalle uudet verkkosivut. Toisena ajatuksena, kun verkkosivut on tehty, voitaisiin opinnäytetyönä tehdä niistä asiakastyytyväisyystutkimus. Opinnäytetyönä voitaisiin myös mahdollisesti tuotteistaa toimeksiantajan palvelua tai tehdä palvelumuotoilua.