Kunnianloukkauksen dekriminalisointi : Tarpeellisuus ja toteutusvaihtoehdot
Suutari, Sari (2016)
Suutari, Sari
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082022
Tiivistelmä
Kunnianloukkausrikoksien määrä on kaksinkertaistunut 2000-luvulla. Internetin ja sosiaalisen median käytön yleistyminen on lisännyt rikoksentekomahdollisuuksia ja mahdollistanut loukkauksien laajalle leviämisen. Kunnianloukkaukseen syyllistyminen ja laajan vahingon aiheuttaminen on siis helpompaa kuin koskaan. Kuitenkin vain murto-osassa ilmoitetuista tapauksista nostetaan syyte. Suuressa osassa tapauksista syyttäjä rajoittaa esitutkinnan vähäisyys- tai kustannusperusteella.
Työn tavoitteena oli tutkia kunnianloukkauksen dekriminalisoinnin tarpeellisuutta ja luoda kriteerit sellaiselle järjestelmälle, jolla kunnian suoja voitaisiin toteuttaa ilman rikosoikeudellista sääntelyä. Tutkimusmenetelmiksi valittiin lainopillinen tutkimus, sääntelyteoreettinen tutkimus sekä tilastollinen tutkimus. Dekriminalisoinnin aiheellisuutta tutkittiin selvittämällä dekriminalisointia ilmiönä sekä tulkitsemalla kunnianloukkauskriminalisoinnin hyväksyttävyyttä kriminalisointiperiaatteiden valossa. Kunnian suojan turvaamista tutkittiin hahmottelemalla kriteerejä vaihtoehtoiselle ratkaisumallille ja selvittämällä vahingonkorvausoikeuden soveltuvuutta kunnianloukkaustapauksien käsittelyyn, jonka yhteydessä pohdittiin tapauksien selvittämistä sovittelujärjestelmissä. Tehty tilastollinen tutkimus on tyypiltään kuvaava tutkimus, jolla haettiin empiiristä tietoa kriminalisointien yleisestävästä vaikutuksesta. Lainopillisessa sekä sääntelyteoreettisessa tutkimuksessa käytettiin lähteinä asiaankuuluvaa kirjallisuutta, lakeja ja hallituksen esityksiä. Lisäksi lähteinä käytettiin valtakunnansyyttäjän ja oikeusministeriön julkaisuja sekä internet-lähteitä.
Kriminalisointiperiaatteiden valossa perusmuotoisen kunnianloukkauksen dekriminalisointi voitaisiin nähdä aiheellisena, mutta törkeän tekomuodon dekriminalisointiin ei nähty aihetta. Pelkän perusmuotoisen teon dekriminalisointi voisi kuitenkin aiheuttaa käytännön ongelmia. Vaihtoehtoisen järjestelmän tulisi olla rikosoikeudellista järjestelmää moraalisesti hyväksyttävämpi, tehossaan rikosoikeudellista järjestelmää kohtuullisissa määrin lähestyvä sekä kohtuullisin kustannuksin toimeenpantavissa oleva. Kunnianloukkaus kytkeytyy vahvasti perus- ja ihmisoikeuksina turvattuihin yksityiselämän suojaan ja sananvapauteen. Julkisen vallan velvollisuus edistää perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista sekä vaatimus oikeusturvasta tulisi siten ottaa huomioon vaihtoehtoisessa järjestelmässä. Kunnianloukkaussääntely rajoittaa sananvapautta, jonka vuoksi sääntelyn tulisi noudattaa perustuslakivaliokunnan muotoilemia perusoikeuksien yleisiä rajoitusedellytyksiä. Asiassa tulisi myös huomioida vaihtoehtoisen järjestelmän käyttämisestä loukatulle aiheutuvat kustannukset sekä se, että loukattu ei aina tiedä loukkaajan henkilöllisyyttä. Dekriminalisointi voisi vaikuttaa myös molempien osapuolien motivaatioon osallistua sovitteluun.
Työn tavoitteena oli tutkia kunnianloukkauksen dekriminalisoinnin tarpeellisuutta ja luoda kriteerit sellaiselle järjestelmälle, jolla kunnian suoja voitaisiin toteuttaa ilman rikosoikeudellista sääntelyä. Tutkimusmenetelmiksi valittiin lainopillinen tutkimus, sääntelyteoreettinen tutkimus sekä tilastollinen tutkimus. Dekriminalisoinnin aiheellisuutta tutkittiin selvittämällä dekriminalisointia ilmiönä sekä tulkitsemalla kunnianloukkauskriminalisoinnin hyväksyttävyyttä kriminalisointiperiaatteiden valossa. Kunnian suojan turvaamista tutkittiin hahmottelemalla kriteerejä vaihtoehtoiselle ratkaisumallille ja selvittämällä vahingonkorvausoikeuden soveltuvuutta kunnianloukkaustapauksien käsittelyyn, jonka yhteydessä pohdittiin tapauksien selvittämistä sovittelujärjestelmissä. Tehty tilastollinen tutkimus on tyypiltään kuvaava tutkimus, jolla haettiin empiiristä tietoa kriminalisointien yleisestävästä vaikutuksesta. Lainopillisessa sekä sääntelyteoreettisessa tutkimuksessa käytettiin lähteinä asiaankuuluvaa kirjallisuutta, lakeja ja hallituksen esityksiä. Lisäksi lähteinä käytettiin valtakunnansyyttäjän ja oikeusministeriön julkaisuja sekä internet-lähteitä.
Kriminalisointiperiaatteiden valossa perusmuotoisen kunnianloukkauksen dekriminalisointi voitaisiin nähdä aiheellisena, mutta törkeän tekomuodon dekriminalisointiin ei nähty aihetta. Pelkän perusmuotoisen teon dekriminalisointi voisi kuitenkin aiheuttaa käytännön ongelmia. Vaihtoehtoisen järjestelmän tulisi olla rikosoikeudellista järjestelmää moraalisesti hyväksyttävämpi, tehossaan rikosoikeudellista järjestelmää kohtuullisissa määrin lähestyvä sekä kohtuullisin kustannuksin toimeenpantavissa oleva. Kunnianloukkaus kytkeytyy vahvasti perus- ja ihmisoikeuksina turvattuihin yksityiselämän suojaan ja sananvapauteen. Julkisen vallan velvollisuus edistää perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista sekä vaatimus oikeusturvasta tulisi siten ottaa huomioon vaihtoehtoisessa järjestelmässä. Kunnianloukkaussääntely rajoittaa sananvapautta, jonka vuoksi sääntelyn tulisi noudattaa perustuslakivaliokunnan muotoilemia perusoikeuksien yleisiä rajoitusedellytyksiä. Asiassa tulisi myös huomioida vaihtoehtoisen järjestelmän käyttämisestä loukatulle aiheutuvat kustannukset sekä se, että loukattu ei aina tiedä loukkaajan henkilöllisyyttä. Dekriminalisointi voisi vaikuttaa myös molempien osapuolien motivaatioon osallistua sovitteluun.