Doulakoulutus pääkaupunkiseudulla : doulien näkökulma
Suuntala, Maria; Rautio, Emmi (2015)
Suuntala, Maria
Rautio, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602092060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602092060
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata doulakoulutusta, doulien kokemuksia käymästään koulutuksesta sekä koulutuksen merkitystä doulille. Opinnäytetyömme tavoitteena oli kerätä tietoa doulakoulutuksen kehittämisen pohjaksi.
Opinnäytetyömme toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja siihen osallistui viisi (N=5) doulakoulutuksen käynyttä ja synnytyksissä doulannutta yrittäjädoulaa. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina toteutettuina teemahaastatteluina heinä-syyskuussa 2015. Haastattelut tallennettiin digitaaliseen muotoon ja litteroitiin sanatarkasti tekstiksi. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Keskeiset tulokset osoittivat, että doulakoulutuksista sai paljon tietoja ja taitoja, ja että ne tukivat doulien ammatillista kasvua. Koulutuksissa käytettiin monipuolisia koulutusmenetelmiä, ja niissä toteutettiin vaihtelevaa palautteenantoa. Doulakoulutukset mukautuivat hyvin paljon kunkin koulutusryhmän mukaan. Doulien koulutuskokemukset olivat pitkälti positiivisia, mutta doulat mainitsivat myös muutamia doulakoulutuksiin liittyviä haasteita ja kehitysehdotuksia. Doulat kertoivat koulutuksen merkityksen liittyvän sosiaalisuuteen, doulana toimimiseen sekä heidän yksityiselämäänsä.
Tulokset osoittavat, että doulakoulutus on hyvää ja merkityksellistä doulille. Koulutuksissa olisi kuitenkin myös kehittämisen varaa. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheena voisi esimerkiksi olla doulakoulutus muilla paikkakunnilla tai koko Suomessa. Tuloksia voidaan hyödyntää doulakoulutuksen kehittämisessä ja doulakoulutusten yhtenäistämisessä. Tulokset lisäävät tietoisuutta doulakoulutuksesta sekä sen sisällöstä, ja tuloksista hyötyvät kätilöt, kätilöopiskelijat, muut aiheesta kiinnostuneet sekä sellaiset henkilöt, jotka suunnittelevat doulaksi ryhtymistä.
Opinnäytetyömme toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja siihen osallistui viisi (N=5) doulakoulutuksen käynyttä ja synnytyksissä doulannutta yrittäjädoulaa. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina toteutettuina teemahaastatteluina heinä-syyskuussa 2015. Haastattelut tallennettiin digitaaliseen muotoon ja litteroitiin sanatarkasti tekstiksi. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Keskeiset tulokset osoittivat, että doulakoulutuksista sai paljon tietoja ja taitoja, ja että ne tukivat doulien ammatillista kasvua. Koulutuksissa käytettiin monipuolisia koulutusmenetelmiä, ja niissä toteutettiin vaihtelevaa palautteenantoa. Doulakoulutukset mukautuivat hyvin paljon kunkin koulutusryhmän mukaan. Doulien koulutuskokemukset olivat pitkälti positiivisia, mutta doulat mainitsivat myös muutamia doulakoulutuksiin liittyviä haasteita ja kehitysehdotuksia. Doulat kertoivat koulutuksen merkityksen liittyvän sosiaalisuuteen, doulana toimimiseen sekä heidän yksityiselämäänsä.
Tulokset osoittavat, että doulakoulutus on hyvää ja merkityksellistä doulille. Koulutuksissa olisi kuitenkin myös kehittämisen varaa. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheena voisi esimerkiksi olla doulakoulutus muilla paikkakunnilla tai koko Suomessa. Tuloksia voidaan hyödyntää doulakoulutuksen kehittämisessä ja doulakoulutusten yhtenäistämisessä. Tulokset lisäävät tietoisuutta doulakoulutuksesta sekä sen sisällöstä, ja tuloksista hyötyvät kätilöt, kätilöopiskelijat, muut aiheesta kiinnostuneet sekä sellaiset henkilöt, jotka suunnittelevat doulaksi ryhtymistä.