Moninpelin toteutus Photonilla
Keränen, Tuomas (2016)
Keränen, Tuomas
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602092062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602092062
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli toteuttaa kaksi erillistä moninpeliä. Ensimmäinen toteutus oli jaetun näytön moninpeli ja toinen toteutus verkkomoninpeli.
Kehityksessä käytettiin Unity 3D -kehitysympäristöä. Jaetun näytön toteutuk-sessa näyttötila jaettiin kahteen osaan näyttämään molemmille pelaajille omaa pelihahmoa. Jaetun näytön toteutuksessa ei käytetty mitään Unityn ulkopuoli-sia työkaluja vaan kaikki toteutettiin Unityn perusominaisuuksilla. Verkkomo-ninpelissä Unityyn ladattiin Photon Unity Networking -lisäosa, jonka avulla verkkopelaamisen ominaisuudet saatiin toteutettua. Molemmissa toteutuksissa käytettiin C#-ohjelmointikieltä.
Molempien toteutuksien tavoitteet saatiin täytettyä, vaikkakaan kumpaakaan peliä ei saatu julkaisukelpoiseksi. Lopputulos, erityisesti verkkomoninpelistä, toimii hyvänä pohjana jatkokehitykselle.
Kehityksessä käytettiin Unity 3D -kehitysympäristöä. Jaetun näytön toteutuk-sessa näyttötila jaettiin kahteen osaan näyttämään molemmille pelaajille omaa pelihahmoa. Jaetun näytön toteutuksessa ei käytetty mitään Unityn ulkopuoli-sia työkaluja vaan kaikki toteutettiin Unityn perusominaisuuksilla. Verkkomo-ninpelissä Unityyn ladattiin Photon Unity Networking -lisäosa, jonka avulla verkkopelaamisen ominaisuudet saatiin toteutettua. Molemmissa toteutuksissa käytettiin C#-ohjelmointikieltä.
Molempien toteutuksien tavoitteet saatiin täytettyä, vaikkakaan kumpaakaan peliä ei saatu julkaisukelpoiseksi. Lopputulos, erityisesti verkkomoninpelistä, toimii hyvänä pohjana jatkokehitykselle.