Uutisen uudet kriteerit : Yle Kioskin 1000 uutista Suomesta -kesäkiertueella
Kuivalainen, Hanna-Mari (2016)
Kuivalainen, Hanna-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602122170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602122170
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pureutuu Yle Kioski -TV-ohjelman vuonna 2015 toteutettuun 1000 uutista Suomesta -kesäkiertueeseen, jonka aikana toimittajat yrittivät kerätä tuhat uutista vuoden hiljaisimpana uutisaikana. Projektin tarkoitus oli murtaa uutisen kriteereitä ja muovata tilalle uudenlaisia uutisia ja uutta uutistyön kulttuuria.
Työssä tutkitaan, kuinka moni kiertueen aikana kerätyistä uutisista mahtuu perinteisen uutisen kriteereihin ja kuinka pitkälle uutisen määritelmää onnistuttiin venyttämään.
Tutkittavia uutisia kerättiin kesä-elokuussa 2015 yhteensä 800, jotka kaikki julkaistiin Kioskin omalla nettisivulla. Kvalitatiivisen, sekä teoria- että aineistolähtöisen uutisanalyysin lisäksi työtä varten on haastateltu Kioskin vastaavaa tuottajaa ja kesäkiertueen tuottajaa. Haastattelut toteutettiin avoimina, keskustelunomaisina teemahaastatteluina.
Tutkimus osoitti, että suurin osa kesäkiertueen aikana kerätyistä uutisista ei sellaisenaan täytä perinteisen uutisen kriteereitä. Koska kesäkiertueella pyrittiin rikkomaan juuri näitä kriteereitä, onnistuivat uutiset siinä mielessä tehtävässään. Ne tuntuvat myös erinomaisesti mallintavan yhä lisääntyvää verkkouutisen trendiä, jossa käsiteltävät uutisaiheet tulevat yhä lähemmäksi ihmistä ja arjen tapahtumia. Projektin aikana syntyi myös uusi juttutyyppi: some-kaappaus. Lisäksi määritin kesäkiertueen uutisille omat uudet uutiskriteerit.
Verkossa uutinen voi ottaa uuden muodon; se voi hyödyntää kaikkia perinteisen uutisen keinoja, mutta esittää saman asian eri kohderyhmille mieluisilla ja kiinnostavilla tavoilla. Eri lähdeaineistot toivat esille huolen uutisen viihteellistymisestä ja arvon menetyksestä. Kioskin tuottajien haastattelujen ja verkkouutista käsitelleiden muiden tutkimusten perusteella verkon mahdollisuudet uutistyön uudistamisessa ja yleisön tavoittamisessa pitäisi kuitenkin kohdata avoimin mielin. Uutisten mahdollinen viihteellistyminen ja vanhojen mallien rikkominen ei välttämättä ole uhka, vaan mahdollisuus tuottaa tärkeää informaatiota monille eri yleisöille mielekkäällä tavalla.
Työssä tutkitaan, kuinka moni kiertueen aikana kerätyistä uutisista mahtuu perinteisen uutisen kriteereihin ja kuinka pitkälle uutisen määritelmää onnistuttiin venyttämään.
Tutkittavia uutisia kerättiin kesä-elokuussa 2015 yhteensä 800, jotka kaikki julkaistiin Kioskin omalla nettisivulla. Kvalitatiivisen, sekä teoria- että aineistolähtöisen uutisanalyysin lisäksi työtä varten on haastateltu Kioskin vastaavaa tuottajaa ja kesäkiertueen tuottajaa. Haastattelut toteutettiin avoimina, keskustelunomaisina teemahaastatteluina.
Tutkimus osoitti, että suurin osa kesäkiertueen aikana kerätyistä uutisista ei sellaisenaan täytä perinteisen uutisen kriteereitä. Koska kesäkiertueella pyrittiin rikkomaan juuri näitä kriteereitä, onnistuivat uutiset siinä mielessä tehtävässään. Ne tuntuvat myös erinomaisesti mallintavan yhä lisääntyvää verkkouutisen trendiä, jossa käsiteltävät uutisaiheet tulevat yhä lähemmäksi ihmistä ja arjen tapahtumia. Projektin aikana syntyi myös uusi juttutyyppi: some-kaappaus. Lisäksi määritin kesäkiertueen uutisille omat uudet uutiskriteerit.
Verkossa uutinen voi ottaa uuden muodon; se voi hyödyntää kaikkia perinteisen uutisen keinoja, mutta esittää saman asian eri kohderyhmille mieluisilla ja kiinnostavilla tavoilla. Eri lähdeaineistot toivat esille huolen uutisen viihteellistymisestä ja arvon menetyksestä. Kioskin tuottajien haastattelujen ja verkkouutista käsitelleiden muiden tutkimusten perusteella verkon mahdollisuudet uutistyön uudistamisessa ja yleisön tavoittamisessa pitäisi kuitenkin kohdata avoimin mielin. Uutisten mahdollinen viihteellistyminen ja vanhojen mallien rikkominen ei välttämättä ole uhka, vaan mahdollisuus tuottaa tärkeää informaatiota monille eri yleisöille mielekkäällä tavalla.