Kouluikäisten ongelmapelaamisen ennaltaehkäisyn menetelmät kouluterveydenhoitajien arvioimana
Sankala, Paula (2015)
Sankala, Paula
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152276
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan lasten ja nuorten digitaalinen pelaaminen on yleistynyt huomattavasti teknologian kehityksen myötä. Lisääntyvä pelikeskeisyys lasten ja nuorten elämässä on aiheuttanut huolta pelaamisen vaikutuksista turvalliseen kasvuun ja kehitykseen. Digitaalisilla peleillä tarkoitetaan tietokoneen, mobiililaitteen tai pelikonsolin kautta pelattavia pelejä.
Kouluterveydenhoitajat ovat keskeisessä roolissa lasten ja nuorten terveyden edistämisessä; pelien ja pelaamisen lisääntymisen myötä liiallisen pelaamisen vaikutukset ovat tulleet osaksi heidän työnkuvaansa. Peleistä ja pelaamisesta keskustelu sekä niihin liittyvien vaaratekijöiden esille ottaminen on oleellinen osa ongelmapelaamiseen liittyvää primaaripreventiivistä terveyden edistämistä. Terveyden edistämisellä tarkoitetaan toimintaa, jolla pyritään ennakoimaan terveyden riskitekijöitä ja vahvistamaan terveyttä suojaavia tekijöitä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kartoittaa kouluterveydenhoitajien käytössä olevia menetelmiä lasten ja nuorten ongelmapelaamisen ennaltaehkäisyssä. Tavoitteena on tuottaa yhteenveto ongelmapelaamisen ennaltaehkäisyn menetelmistä lappilaisten kouluterveydenhoitajien arvioimana sekä tuoda esille toimivat ja kehittämistä vaativat menetelmät. Tutkimuksen tulokset tulevat ArctiChildren InNet -hankkeen sekä Rovaniemen kaupungin käyttöön.
Tutkimuksessa haastattelin rovaniemeläisiä kouluterveydenhoitajia ongelmapelaamiseen liittyvistä kokemuksista. Aineiston analysoin induktiivisella sisällön analyysilla. Tuloksista ilmeni kouluterveydenhoitajien saaman koulutuksen puute sekä tarve saada lisää tietoa ja varmuutta digitaaliseen pelaamiseen liittyviin työskentelytapoihin. Terveydenhoitajat toivoivat saavansa konkreettisia työkaluja lasten ja nuorten kanssa työskentelyyn, esim. oppaita pelaamiseen liittyvistä riskeistä koteihin jaettavaksi sekä tietopakettia heille itselleen työn tueksi.
Kouluterveydenhoitajat ovat keskeisessä roolissa lasten ja nuorten terveyden edistämisessä; pelien ja pelaamisen lisääntymisen myötä liiallisen pelaamisen vaikutukset ovat tulleet osaksi heidän työnkuvaansa. Peleistä ja pelaamisesta keskustelu sekä niihin liittyvien vaaratekijöiden esille ottaminen on oleellinen osa ongelmapelaamiseen liittyvää primaaripreventiivistä terveyden edistämistä. Terveyden edistämisellä tarkoitetaan toimintaa, jolla pyritään ennakoimaan terveyden riskitekijöitä ja vahvistamaan terveyttä suojaavia tekijöitä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kartoittaa kouluterveydenhoitajien käytössä olevia menetelmiä lasten ja nuorten ongelmapelaamisen ennaltaehkäisyssä. Tavoitteena on tuottaa yhteenveto ongelmapelaamisen ennaltaehkäisyn menetelmistä lappilaisten kouluterveydenhoitajien arvioimana sekä tuoda esille toimivat ja kehittämistä vaativat menetelmät. Tutkimuksen tulokset tulevat ArctiChildren InNet -hankkeen sekä Rovaniemen kaupungin käyttöön.
Tutkimuksessa haastattelin rovaniemeläisiä kouluterveydenhoitajia ongelmapelaamiseen liittyvistä kokemuksista. Aineiston analysoin induktiivisella sisällön analyysilla. Tuloksista ilmeni kouluterveydenhoitajien saaman koulutuksen puute sekä tarve saada lisää tietoa ja varmuutta digitaaliseen pelaamiseen liittyviin työskentelytapoihin. Terveydenhoitajat toivoivat saavansa konkreettisia työkaluja lasten ja nuorten kanssa työskentelyyn, esim. oppaita pelaamiseen liittyvistä riskeistä koteihin jaettavaksi sekä tietopakettia heille itselleen työn tueksi.