Analyysi suosittujen livestriimauspelien ominaisuuksista
Kallonen, Tatu (2016)
Kallonen, Tatu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603042840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603042840
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään suosituimpia livestriimauspelejä ja tarkastellaan niiden ominaisuuksia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä ominaisuudet tekevät peleistä suosittuja livestriimauksessa.
Tutkimuskysymykseen vastataan vertailemalla pelien ominaisuuksia keskenään yhteisten trendien löytämiseksi. Vertailtaviksi peleiksi on valittu vuoden 2014 neljännen neljänneksen 20 katsotuinta peliä. Pelien ominaisuuksia koskeva data hankittiin eri pelisivustojen tarjoamasta valmiista aineistoista. Tutkimuksen analyysimetodina käytettiin luokittelua.
Työn analyysiosassa vertaillaan pelien ominaisuuksia keskenään. Tarkasteltaviksi valitut ominaisuudet jaetaan kontekstuaalisiin, mekaanisiin ja visuaalisiin ominaisuuksiin. Ominaisuuksien analyyseissa luodaan kaavio kuvaamaan kerättyä dataa ja pyritään löytämään huomionarvoisia tekijöitä sekä yhteisiä trendejä pelien joukosta.
Opinnäytetyössä löydetään useita trendejä suosituimpien pelien ominaisuuksissa. Merkittävimmiksi ominaisuuksiksi osoittautuvat pelin kehittäjä, teema, alusta, interaktio ja ulottuvuudet, joiden analyysit tuottivat kiistattomimmat tulokset. Niiden mukaan suositun livestriimauspelin tulisi olla Blizzard Entertainmentin PC:lle kehittämä kolmiulotteinen fantasiapeli, jossa pelaaja ohjaa vain yhtä hahmoa.
Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää livestriimaajien, pelien kehittäjien ja muiden pelien näkyvyydestä kiinnostuneiden henkilöiden keskuudessa. Opinnäytetyö tarjoaa vinkkejä uusien livestriimattavien pelien löytämiseksi ja ohjenuoria sellaisen kehittämistä varten. Tuloksista on myös hyötyä mahdollisten jatkotutkimusten toteuttamiseen.
Tutkimuskysymykseen vastataan vertailemalla pelien ominaisuuksia keskenään yhteisten trendien löytämiseksi. Vertailtaviksi peleiksi on valittu vuoden 2014 neljännen neljänneksen 20 katsotuinta peliä. Pelien ominaisuuksia koskeva data hankittiin eri pelisivustojen tarjoamasta valmiista aineistoista. Tutkimuksen analyysimetodina käytettiin luokittelua.
Työn analyysiosassa vertaillaan pelien ominaisuuksia keskenään. Tarkasteltaviksi valitut ominaisuudet jaetaan kontekstuaalisiin, mekaanisiin ja visuaalisiin ominaisuuksiin. Ominaisuuksien analyyseissa luodaan kaavio kuvaamaan kerättyä dataa ja pyritään löytämään huomionarvoisia tekijöitä sekä yhteisiä trendejä pelien joukosta.
Opinnäytetyössä löydetään useita trendejä suosituimpien pelien ominaisuuksissa. Merkittävimmiksi ominaisuuksiksi osoittautuvat pelin kehittäjä, teema, alusta, interaktio ja ulottuvuudet, joiden analyysit tuottivat kiistattomimmat tulokset. Niiden mukaan suositun livestriimauspelin tulisi olla Blizzard Entertainmentin PC:lle kehittämä kolmiulotteinen fantasiapeli, jossa pelaaja ohjaa vain yhtä hahmoa.
Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää livestriimaajien, pelien kehittäjien ja muiden pelien näkyvyydestä kiinnostuneiden henkilöiden keskuudessa. Opinnäytetyö tarjoaa vinkkejä uusien livestriimattavien pelien löytämiseksi ja ohjenuoria sellaisen kehittämistä varten. Tuloksista on myös hyötyä mahdollisten jatkotutkimusten toteuttamiseen.