Terveydenhoitajien ja vanhempien välinen yhteistyö alakouluikäisten seksuaaliterveyden ohjauksessa : terveydenhoitajien kokemuksia kartoittava kysely
Autio, Sanna; Paakkunainen, Nina-Maria (2015)
Autio, Sanna
Paakkunainen, Nina-Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603072915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603072915
Tiivistelmä
Kouluterveydenhoitaja on alansa asiantuntijana tärkeässä asemassa seksuaaliterveydenedistämiseen liittyvässä tiedottamisessa vanhemmille ja heidän tukemisessaan. Seksuaaliterveyden edistäminen on nostettu tärkeänä osa-alueena esiin kouluterveydenhuollon oppaissa ja suosituksissa. Tutkimusten mukaan kouluterveydenhoitajan työskentelyn tulisi tapahtua aina yhteistyössä vanhempien kanssa. Terveydenhoitajan ja vanhempien yhteistyötä juuri seksuaaliterveyden osa-alueella ei ole paljoa tutkittu.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvata, kuinka kouluterveydenhoitajan ja vanhempien välinen yhteistyö toteutuu kouluterveydenhuollossa ja kuinka terveydenhoitaja tukee vanhempia seksuaalikasvatuksessa.
Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia kolmeen kysymykseen: 1. Miten kouluterveydenhoitajan ja vanhempien välinen yhteistyö toteutuu alakoulussa lasten seksuaaliterveyden edistämisessä? 2. Millä tavalla terveydenhoitaja voi tukea vanhempia seksuaalikasvatuksen sisällöllisissä asioissa? 3. Mitä seksuaaliterveyden ohjauksessa alakoulussa tulisi parantaa?
Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostitse 36:lle espoolaisen alakoulun terveydenhoitajalle, joista kyselyymme vastasi 10 terveydenhoitajaa. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Kyselyn tuloksista nousi esille: Kysymys 1: Yhteistyö rajoittuu terveystarkastuksien ja vanhempainiltojen yhteyteen. Kysymys 2: Seksuaalikasvatusta tulisi antaa aina yksilöllisesti kehitysvaihe huomioonottaen ja kotona puhumista kannustetaan. Kysymys 3: Ajan ja resurssien puute rajoittavat seksuaaliterveyteen liittyvien asioiden käsittelemistä. Terveydenhoitajat tiedostavat aiheen tärkeyden mutta yhteistyö vanhempien kanssa on tapauskohtaista ja tapahtuu tarpeen mukaan.
Johtopäätökset: Tulevaisuudessa olisi tärkeää kartoittaa terveydenhoitajien lisäkoulutustarvetta seksuaaliterveyden edistämisen alueella. Tärkeää olisi myös kehittää lisää tukimateriaalia kouluterveydenhoitajien työn tueksi.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvata, kuinka kouluterveydenhoitajan ja vanhempien välinen yhteistyö toteutuu kouluterveydenhuollossa ja kuinka terveydenhoitaja tukee vanhempia seksuaalikasvatuksessa.
Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia kolmeen kysymykseen: 1. Miten kouluterveydenhoitajan ja vanhempien välinen yhteistyö toteutuu alakoulussa lasten seksuaaliterveyden edistämisessä? 2. Millä tavalla terveydenhoitaja voi tukea vanhempia seksuaalikasvatuksen sisällöllisissä asioissa? 3. Mitä seksuaaliterveyden ohjauksessa alakoulussa tulisi parantaa?
Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostitse 36:lle espoolaisen alakoulun terveydenhoitajalle, joista kyselyymme vastasi 10 terveydenhoitajaa. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Kyselyn tuloksista nousi esille: Kysymys 1: Yhteistyö rajoittuu terveystarkastuksien ja vanhempainiltojen yhteyteen. Kysymys 2: Seksuaalikasvatusta tulisi antaa aina yksilöllisesti kehitysvaihe huomioonottaen ja kotona puhumista kannustetaan. Kysymys 3: Ajan ja resurssien puute rajoittavat seksuaaliterveyteen liittyvien asioiden käsittelemistä. Terveydenhoitajat tiedostavat aiheen tärkeyden mutta yhteistyö vanhempien kanssa on tapauskohtaista ja tapahtuu tarpeen mukaan.
Johtopäätökset: Tulevaisuudessa olisi tärkeää kartoittaa terveydenhoitajien lisäkoulutustarvetta seksuaaliterveyden edistämisen alueella. Tärkeää olisi myös kehittää lisää tukimateriaalia kouluterveydenhoitajien työn tueksi.