Lapsi arjen toimijana : lapsen kuvaus kuntoutumista edistävästä arjesta
Huttunen, Elina (2016)
Huttunen, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603093006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603093006
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää lapsen toimijuutta vahvistavia tekijöitä lapsen kuntoutumisessa. Kehittämistyössä kuvataan lapsen toimijuutta lapselle merkityksellisissä arjen toiminnoissa sekä toimijuutta edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Kehittämistyö on osa LOOK-hankkeen 2014–2017 suunnitteluvaihetta (lapsen oikeus osallistua kuntoutukseensa ja lapsen edun arviointi). Hanke toteutuu yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun sekä Lastensuojelun Keskusliiton kanssa. Hanketta rahoittaa Kela.
Kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittäjäkumppaneina toimivat lapset, jotka olivat iältään 5–10 vuotiaita ja he saavat Kelan järjestämää vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta. Aineiston kerääminen toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensin lapsi läheisensä kanssa tuotti valokuvia lapselle merkityksellisistä arjen toiminnoista. Valokuvien pohjalta toteutettiin haastattelu lapsen leikkitilanteena. Teemahaastattelurunko rakennettiin Jyrki Jyrkämän (2007) toimijuuden kuuden ulottuvuuden - osata, haluta, tuntea, kyetä, voida ja täytyä - mukaisesti. Aineiston analysointi toteutettiin teoriaohjaavalla ja aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Kehittämistyön tuotoksena rakentui kuvaus lapsen toimijuutta vahvistavista tekijöistä lapselle merkityksellisissä arjen toiminnoissa. Leikki ja pelaaminen ovat arjen merkittäviä toimintoja, jotka osoittautuivat myös toimijuutta edistäviksi tekijöiksi. Keskeistä oli lapsen mahdollisuus vaikuttaa leikin toteutumisen tapaan; leikkiä välillä läheisen kanssa, välillä yksin. Toimijuus ilmentyi myös konkreettisina arjen taitona, tietona tai oivalluksena kuten piirtämisenä, parkour temppuina tai oivalluksena uudesta väristä värien sekoittuessa piirustuspaperilla. Lapset kokivat, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa vuorovaikutustilanteissa tekemällä ja toimintaa näyttämällä. Tunteet olivat niin leikeissä kuin arjessa yleensäkin aktiivisesti läsnä. Lapset nimesivät monia arjen asioita joista pitävät esimerkiksi kirjaimet, urheilu, musiikki ja lämmin vesi. Vaikeudet ja välttämättömyydet ilmenivät pääosin vain toiminnassa. Lapsen toimijuutta voidaan vahvistaa esimerkiksi parantamalla lapsen oman tahdon ilmaisua, apuvälineiden käytöllä, mieluisilla väreillä sekä nimeämällä lapsen tunteita. Toimijuuden edistämisessä keskeistä on myös vastavuoroinen vuorovaikutus lapsen ja aikuisen välillä sekä tietoteknisten laitteiden hyödyntäminen.
Kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittäjäkumppaneina toimivat lapset, jotka olivat iältään 5–10 vuotiaita ja he saavat Kelan järjestämää vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta. Aineiston kerääminen toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensin lapsi läheisensä kanssa tuotti valokuvia lapselle merkityksellisistä arjen toiminnoista. Valokuvien pohjalta toteutettiin haastattelu lapsen leikkitilanteena. Teemahaastattelurunko rakennettiin Jyrki Jyrkämän (2007) toimijuuden kuuden ulottuvuuden - osata, haluta, tuntea, kyetä, voida ja täytyä - mukaisesti. Aineiston analysointi toteutettiin teoriaohjaavalla ja aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Kehittämistyön tuotoksena rakentui kuvaus lapsen toimijuutta vahvistavista tekijöistä lapselle merkityksellisissä arjen toiminnoissa. Leikki ja pelaaminen ovat arjen merkittäviä toimintoja, jotka osoittautuivat myös toimijuutta edistäviksi tekijöiksi. Keskeistä oli lapsen mahdollisuus vaikuttaa leikin toteutumisen tapaan; leikkiä välillä läheisen kanssa, välillä yksin. Toimijuus ilmentyi myös konkreettisina arjen taitona, tietona tai oivalluksena kuten piirtämisenä, parkour temppuina tai oivalluksena uudesta väristä värien sekoittuessa piirustuspaperilla. Lapset kokivat, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa vuorovaikutustilanteissa tekemällä ja toimintaa näyttämällä. Tunteet olivat niin leikeissä kuin arjessa yleensäkin aktiivisesti läsnä. Lapset nimesivät monia arjen asioita joista pitävät esimerkiksi kirjaimet, urheilu, musiikki ja lämmin vesi. Vaikeudet ja välttämättömyydet ilmenivät pääosin vain toiminnassa. Lapsen toimijuutta voidaan vahvistaa esimerkiksi parantamalla lapsen oman tahdon ilmaisua, apuvälineiden käytöllä, mieluisilla väreillä sekä nimeämällä lapsen tunteita. Toimijuuden edistämisessä keskeistä on myös vastavuoroinen vuorovaikutus lapsen ja aikuisen välillä sekä tietoteknisten laitteiden hyödyntäminen.