Yhdessä kohti osallisuutta : Kehittäjäasiakastoiminnan kokeilu Kunnolla Töihin- hankkeessa
Antila, Atte (2016)
Antila, Atte
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153171
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoite oli ottaa käyttöön uusi, asiakasosallisuutta korostava kehittäjäasiakastoimintamalli Sovatek-säätiön ja Jyväskylän Katulähetyksen työvalmennuspalvelujen kehittämiseen. Tarkoituksena oli osallistaa työvalmentautujia mukaan työvalmennuspalvelun kehittämiseen kokoamalla kehittäjäasiakasryhmä ja aloittamalla sen toiminta.
Ensimmäinen osuus toteutettiin kehittäjäasiakastoiminnan pilotoinnilla, arvioimalla yhdessä TTL:n Kykyviisaria kootun kehittäjäasiakasryhmän voimin. Tätä kehittämistilaisuutta arvioitiin asiakaskyselyn avulla. Toisena osuutena järjestettiin Kehittäjäasiakaspäivä, asiakasfoorumi, jossa työvalmentautujat sekä toimihenkilöt keskustelivat yhdessä työvalmennuksen kehittämiskohteista ja kokemuksista. Asiakkailta kerättiin kokemuksia ja kehittämisehdotuksia suullisesti sekä kirjallisesti asiakaskyselyjen ja palautelappujen muodossa.
Kykyviisaripäivä kehittäjäasiakastoiminnan pilotointina seitsemän (7) kehittäjäasiakkaan kanssa onnistui palautteiden perusteella erittäin hyvin. Kehittäjäasiakaspäivästä, jossa osallistujia oli noin 30, saatiin myös hyvää palautetta ja runsaasti kehittämisehdotuksia työvalmennukseen liittyen. Asiakaskyselyjen avulla saatiin tietoa siitä, millaista toimintaa asiakkaat toivoisivat ja miten he sitä kehittäisivät. Toimeksiantajat olivat toimintamalliin erittäin tyytyväisiä, pitivät sitä hyödyllisenä ja olivat sitoutuneita vakiinnuttamaan sitä.
Kehittäjäasiakastoiminta herätti kaikilla työvalmennuspalvelun tasoilla kiinnostusta, motivaatiota sekä sitoutumishalukkuutta, joten sitä päätettiin alkaa vakiinnuttamaan kyseessä olevien organisaatioiden palveluihin. Todettiin, että siihen oli tarjota tarvittavat resurssit ja koottu kehittäjäasiakasryhmä oli valmis tulevia kehittämistoimeksiantoja varten.
Ensimmäinen osuus toteutettiin kehittäjäasiakastoiminnan pilotoinnilla, arvioimalla yhdessä TTL:n Kykyviisaria kootun kehittäjäasiakasryhmän voimin. Tätä kehittämistilaisuutta arvioitiin asiakaskyselyn avulla. Toisena osuutena järjestettiin Kehittäjäasiakaspäivä, asiakasfoorumi, jossa työvalmentautujat sekä toimihenkilöt keskustelivat yhdessä työvalmennuksen kehittämiskohteista ja kokemuksista. Asiakkailta kerättiin kokemuksia ja kehittämisehdotuksia suullisesti sekä kirjallisesti asiakaskyselyjen ja palautelappujen muodossa.
Kykyviisaripäivä kehittäjäasiakastoiminnan pilotointina seitsemän (7) kehittäjäasiakkaan kanssa onnistui palautteiden perusteella erittäin hyvin. Kehittäjäasiakaspäivästä, jossa osallistujia oli noin 30, saatiin myös hyvää palautetta ja runsaasti kehittämisehdotuksia työvalmennukseen liittyen. Asiakaskyselyjen avulla saatiin tietoa siitä, millaista toimintaa asiakkaat toivoisivat ja miten he sitä kehittäisivät. Toimeksiantajat olivat toimintamalliin erittäin tyytyväisiä, pitivät sitä hyödyllisenä ja olivat sitoutuneita vakiinnuttamaan sitä.
Kehittäjäasiakastoiminta herätti kaikilla työvalmennuspalvelun tasoilla kiinnostusta, motivaatiota sekä sitoutumishalukkuutta, joten sitä päätettiin alkaa vakiinnuttamaan kyseessä olevien organisaatioiden palveluihin. Todettiin, että siihen oli tarjota tarvittavat resurssit ja koottu kehittäjäasiakasryhmä oli valmis tulevia kehittämistoimeksiantoja varten.