Sisäinen viestintä yhteisökulttuurin rakentajana : Metropolian organisaatio- ja viestintäkulttuurien kehittäminen
Himanen, Marianne (2016)
Himanen, Marianne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603143139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603143139
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää, millaista sisäinen viestintä on parhaimmillaan, sekä kuinka sen avulla voidaan rakentaa parempaa yhteisökulttuuria. Tavoitteena oli soveltaa koottua tietoa Metropolia Ammattikorkeakoulun sisäisen viestinnän kehittämiseen. Tarve kehitystyölle ilmeni keskustelussa Metropolian viestintäpäällikkö Liisa Salon kanssa tiedustellessani, millaista kehittämistä Metropolian sisäinen viestintä voisi kaivata. Kehitystyön tarkoituksena oli auttaa yhteisöllisyyden tunteen lisäämistä Metropoliassa sekä antaa konkreettisia ideoita Metropolian viestintäkulttuurin kehittämiseen aikana, jolloin Metropolia muuttaa neljälle kampukselle (v. 2018–2019). Kehitysosion tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena haastattelemalla viittä metropolialaista eri organisaatiotasoilta sekä eri koulutusaloilta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan viestinnän merkitystä yhteisöissä. Teoriaosuudessa pyritään kuvaamaan, millaista hyvä sisäinen viestintä on, ja miten sen avulla voidaan rakentaa yhteisöllisyyttä organisaatioissa. Teoriaosuudessa on huomioitu myös tulevaisuuden kehityksen asettamat haasteet viestinnälle sekä pohdittu, kuinka niihin voidaan varautua. Teoriaosuuteen valitut näkökulmat tukevat Metropolian sisäisen viestinnän kehitystyötä, mutta osuus toimii myös itsenäisenä osana avuksi muiden organisaatioiden sisäisen viestinnän sekä työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Laadullisen tapaustutkimuksen myötä opinnäytetyöhön saatiin kuva Metropolian organisaatio- sekä viestintäkulttuureista ja niiden haasteista. Opinnäytetyön kehitysosioon kootut kehitysehdotukset sekä -tarpeet perustuvat viidelle metropolialaiselle teetettyihin teemahaastatteluihin sekä teoriaosuudessa selvitettyihin ihanteisiin. Tuotoksena syntyi myös työkalu Metropolian esimiehille sekä yksinkertaistettu kuvio viestintäkulttuurin kehittämisen avuksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan viestinnän merkitystä yhteisöissä. Teoriaosuudessa pyritään kuvaamaan, millaista hyvä sisäinen viestintä on, ja miten sen avulla voidaan rakentaa yhteisöllisyyttä organisaatioissa. Teoriaosuudessa on huomioitu myös tulevaisuuden kehityksen asettamat haasteet viestinnälle sekä pohdittu, kuinka niihin voidaan varautua. Teoriaosuuteen valitut näkökulmat tukevat Metropolian sisäisen viestinnän kehitystyötä, mutta osuus toimii myös itsenäisenä osana avuksi muiden organisaatioiden sisäisen viestinnän sekä työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Laadullisen tapaustutkimuksen myötä opinnäytetyöhön saatiin kuva Metropolian organisaatio- sekä viestintäkulttuureista ja niiden haasteista. Opinnäytetyön kehitysosioon kootut kehitysehdotukset sekä -tarpeet perustuvat viidelle metropolialaiselle teetettyihin teemahaastatteluihin sekä teoriaosuudessa selvitettyihin ihanteisiin. Tuotoksena syntyi myös työkalu Metropolian esimiehille sekä yksinkertaistettu kuvio viestintäkulttuurin kehittämisen avuksi.