CUSTOMER CARE AS AN ESSENTIAL ELEMENT IN THE TELECOMMUNICATION INDUSTRY : Case Airtel Ghana.
Gambo, Ramatu Bashiru (2016)
Gambo, Ramatu Bashiru
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603183340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603183340
Tiivistelmä
Nykyään, mobiili-internetin evoluutio on johtanut mobiiliverkkopalvelujen räjähdysmäiseen kysyntään televiestinnän alalla. Tämä ei ole vain pakottanut televiestintäyritysten harkitsemaan hintaa tärkeänä kilpailullisena tekijänä, vaan myös keskittymään asiakassuhteisiin keinona menestyä kyseisillä markkinoilla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Airtel Ghanan, tutkimuksen keskipisteessä olevan yrityksen, asiakassuhdetoimintoja ja niiden vaikutusta yrityksen palvelun välittämiselle. Tutkimustyö myös vahvisti asiakassuhteen roolia palvelun välittämisen kehittämisessä televiestintäalalla. Teoreettinen runko kattaa kirjallisuutta liittyen asiakassuhteisiin, asiakaspalveluun, palvelun välittämiseen ja laatuun. Tutkimustyö suoritettiin käyttämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen menetelmä toteutettiin muodostamalla tutkimus kooten asiakkaiden näkemyksiä ja kokemuksia asiakassuhteisiin käyttäen kyselylomakkeita, kun taas kvalitatiivista menetelmää käytettiin toimeenpanemalla lyhyt haastattelu yrityksen työntekijöiden kanssa. Myös toissijaiset tiedot koottiin kirjoista, artikkeleista ja nettisivuista. Tutkimustulokset paljastavat, että tehokkaasti toteutettu asiakassuhde vaikuttaa positiivisesti palvelun välittämiseen, sillä se suo yritysten tarkastella asiakkaita ostajien sijasta partnereina ja välittää nopeita ja oikeanlaisia palveluita. Asiakastyytyväisyys, asiakaslojaalisuus ja hyvä brändi imago olivat muita hyötyjä, mikä saatiin selville tutkimuksen tuloksena. Lopuksi, vaikka Airtel Ghana toteuttaa useita asiakassuhdeohjelmia, tulee yrityksen vielä kehittää palvelujaan paremmiksi.