Näyttelijä on ikuinen opiskelija : Koulutuksen rooli näyttelijän ammattitaidon kehittymisessä
Taussi, Birgitta (2016)
Taussi, Birgitta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603203390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603203390
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee näyttelijäntyötä oppimisen näkökulmasta. Työ tutkii ja havainnoi, mikä on koulutuksen rooli näyttelijän ammattitaidon kehittymisessä. Millainen ihminen voi pärjätä näyttelijän ammatissa, ja millaisia valmiuksia eri koulutuspohjat antavat työhön? Työssä tuodaan esille monipuolisesti eri ikäisten ja eri koulutuspohjan omaavien ammattinäyttelijöiden ääniä sekä työn kirjoittajan omaa ääntä.
Työn tarkoitus on antaa monipuolisesti tietoa näyttelijän ammatista kaikille siitä kiinnostuneille. Työ voi avartaa jo ammatissa toimivien ajatusmaailmaa sekä antaa tietoa näyttelijän ammatista haaveileville.
Työtä varten on haastateltu yhdeksää ammattinäyttelijää, joiden haastatteluista saatu materiaali on keskeisessä osassa työtä. Työn toisessa luvussa esitellään lyhyesti haastateltavat ja heidän taustansa sekä opinnäytetyön kirjoittajan tausta. Toisessa luvussa kerrotaan myös työn tutkimusmenetelmistä.
Opinnäytetyön kolmannessa eli pääluvussa käsitellään, millaista on olla näyttelijä, miten ja millä keinoin näyttelijäntyötä tehdään ja miten työssä selviydytään. Työ käy koko ajan vuoropuhelua haastateltavien, työn kirjoittajan ja teatterialan kirjallisuuden välillä.
Tämän lisäksi työ tuo esille teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutuksen mahdollisuudet ja haasteet näyttelijän ammatissa. Työ esittelee teatteri-ilmaisun ohjaajan tutkintoa kirjoittajan omien kokemusten valossa. Kirjoittaja tarkastelee työssä myös omaa näyttelijäidentiteettiään opintoihinsa kuuluvan työharjoitteluprosessin avulla.
Työn johtopäätös on, että näyttelijä on ikuinen opiskelija. Oppimisen on jatkuttava läpi elämän, jos haluaa toimia ammatissa, joka on jatkuvassa muutoksessa. Maailma kehittyy ja sen mukana myös näyttelijäntaide ja sen muodot.
Työn tarkoitus on antaa monipuolisesti tietoa näyttelijän ammatista kaikille siitä kiinnostuneille. Työ voi avartaa jo ammatissa toimivien ajatusmaailmaa sekä antaa tietoa näyttelijän ammatista haaveileville.
Työtä varten on haastateltu yhdeksää ammattinäyttelijää, joiden haastatteluista saatu materiaali on keskeisessä osassa työtä. Työn toisessa luvussa esitellään lyhyesti haastateltavat ja heidän taustansa sekä opinnäytetyön kirjoittajan tausta. Toisessa luvussa kerrotaan myös työn tutkimusmenetelmistä.
Opinnäytetyön kolmannessa eli pääluvussa käsitellään, millaista on olla näyttelijä, miten ja millä keinoin näyttelijäntyötä tehdään ja miten työssä selviydytään. Työ käy koko ajan vuoropuhelua haastateltavien, työn kirjoittajan ja teatterialan kirjallisuuden välillä.
Tämän lisäksi työ tuo esille teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutuksen mahdollisuudet ja haasteet näyttelijän ammatissa. Työ esittelee teatteri-ilmaisun ohjaajan tutkintoa kirjoittajan omien kokemusten valossa. Kirjoittaja tarkastelee työssä myös omaa näyttelijäidentiteettiään opintoihinsa kuuluvan työharjoitteluprosessin avulla.
Työn johtopäätös on, että näyttelijä on ikuinen opiskelija. Oppimisen on jatkuttava läpi elämän, jos haluaa toimia ammatissa, joka on jatkuvassa muutoksessa. Maailma kehittyy ja sen mukana myös näyttelijäntaide ja sen muodot.