Inkluusion toteutuminen tekniikan opetuksessa
Ollanketo, Erkki (2016)
Ollanketo, Erkki
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243536
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on erityisopetukseen liittyvä tutkimus- ja kehittämistehtävä OSAon Myllytullin-Pikisaaren yksikön tekniikan osastolle. Työssä kuvataan laadukkaita ja hyviin tuloksiin johtavia erityisopetukseen toiminnallisia elementtejä, joissa inkluusio toteutuu opetuksen eri tasoilla. Tavoitteena oli, että käytännön erityisopetus on erittäin hyvää opetusta.
Tämän tutkimustyön tavoitteena oli laatia erityisopetuksen toteutukseen toimintamalli, jonka keskeisinä asioina ovat reaaliaikaisen erityisopetuksen järjestäminen huomioiden taloudelliset reunaehdot ja pedagogiset haasteet. Työssä yhdistettiin hyviksi havaittuja menetelmiä ja uusia toimintamuotoja ja tavoiteltiin mahdollisimman esteetöntä oppimisympäristöä.
Tutkimusmenetelmä pohjautui kvalitatiiviseen tapaustutkimukseen. Aineiston keruumenetelminä käytettiin tekniikan opiskelijoille tehtyä kyselyä ja erityisopetuksen asiantuntijoille toteutua teemahaastattelua. Aineiston analysoinnin avulla nousivat esille ne merkittävät tekijät, jotka auttavat erityisopiskelijaa selviytymään paremmin opinnoistaan.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi toimintamalli, joka auttaa tekniikan erityis-opetuksen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa, ottaen huomioon opiskelijoiden uudenlaiset tarpeet ja odotukset. Tutkimustulosten perusteella opettajien opiskelijatuntemuksen lisääntyminen auttaa ymmärtämään erityisopiskelijan tarpeita. Myönteinen, kannustava sekä motivoiva ilmapiiri oppimisympäristössä ovat erityisopetuksen avaintekijöitä. Suuri merkitys on myös opiskelumateriaalin ja opetuksen selkeydellä sekä havainnollisuudella. Tähän asiaan on syytä kiinnittää erityistä huomiota varsinkin verkkomateriaaleja hyödyntäessä.
Opinnäytetyössä saavutettiin sille alussa määritellyt tavoitteet. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää myös muilla koulutusaloilla.
Tämän tutkimustyön tavoitteena oli laatia erityisopetuksen toteutukseen toimintamalli, jonka keskeisinä asioina ovat reaaliaikaisen erityisopetuksen järjestäminen huomioiden taloudelliset reunaehdot ja pedagogiset haasteet. Työssä yhdistettiin hyviksi havaittuja menetelmiä ja uusia toimintamuotoja ja tavoiteltiin mahdollisimman esteetöntä oppimisympäristöä.
Tutkimusmenetelmä pohjautui kvalitatiiviseen tapaustutkimukseen. Aineiston keruumenetelminä käytettiin tekniikan opiskelijoille tehtyä kyselyä ja erityisopetuksen asiantuntijoille toteutua teemahaastattelua. Aineiston analysoinnin avulla nousivat esille ne merkittävät tekijät, jotka auttavat erityisopiskelijaa selviytymään paremmin opinnoistaan.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi toimintamalli, joka auttaa tekniikan erityis-opetuksen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa, ottaen huomioon opiskelijoiden uudenlaiset tarpeet ja odotukset. Tutkimustulosten perusteella opettajien opiskelijatuntemuksen lisääntyminen auttaa ymmärtämään erityisopiskelijan tarpeita. Myönteinen, kannustava sekä motivoiva ilmapiiri oppimisympäristössä ovat erityisopetuksen avaintekijöitä. Suuri merkitys on myös opiskelumateriaalin ja opetuksen selkeydellä sekä havainnollisuudella. Tähän asiaan on syytä kiinnittää erityistä huomiota varsinkin verkkomateriaaleja hyödyntäessä.
Opinnäytetyössä saavutettiin sille alussa määritellyt tavoitteet. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää myös muilla koulutusaloilla.