Laskutusprosessin kehittäminen toimeksiantajayrityksessä : Case: Oy Raisoft Ltd
Svenfelt, Jenna (2016)
Svenfelt, Jenna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313698
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua toimeksiantajayrityksen nykyiseen laskutusprosessiin ja laskutusprosessin kehittämisprojektiin. Toimeksiantajayritys toteutti syksyn 2015 aikana laskutusprosessin kehittämisprojektin, jonka tarkoituksena oli tehostaa laskutusprosessia automatisoimalla prosessin vaiheita ja toteuttamalla integraatio asiakkuudenhallintajärjestelmän ja kirjanpito-ohjelmiston välillä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on kokkolalainen Oy Raisoft Ltd. Raisoft Oy on hoiva- ja terveydenalan asiantuntijayritys, joka tarjoaa asiakkailleen IT-sovelluksia ja IT-ohjelmistoja.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee ensin liiketoimintaprosesseja yleisesti. Liiketoimintaprosessien osuudessa käydään läpi ydin- ja tukiprosessit, prosessien tunnistaminen ja kuvaaminen sekä prosessien kehittäminen. Tietoperusta käsittelee lisäksi myyntilaskutusprosessia. Myyntilaskutusprosessi käydään systemaattisesti läpi laskun laatimisesta perintään saakka. Tietoperustassa esitetty tieto perustuu sekä kirjallisiin lähteisiin että aihetta käsitteleviin verkkolähteisiin. Opinnäytetyön empiirinen osa kuvaa aluksi Raisoft Oy:n nykyistä laskutusprosessia ja prosessin kehittämistarpeita. Empiirinen osuus käsittelee lisäksi laskutusprosessin kehittämisprojektia. Kehittämisprojektista kuvaillaan sen suunnittelua ja toteutusta. Lisäksi kuvaillaan kehitetty laskutusprosessi ja sen aikaansaamia tuloksia ja palautetta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajalle suunnattu manuaali. Manuaali on sisällöltään suurimmaksi osaksi identtinen opinnäytetyön raportin kanssa. Manuaaliin on koottu myös raportista erillistä tietoa toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Manuaali sisältää teoriatietoa sähköisestä laskutusjärjestelmästä ja myyntilaskutusprosessista. Näiden lisäksi manuaaliin on sisällytetty toimeksiantajayrityksen laskutusprosessin kehittämistyön kuvailu. Manuaalin sisällöstä pyrittiin tekemään helppolukuinen ja tiivis, jotta sitä olisi mielenkiintoista lukea kaikkien toimeksiantajayrityksen työntekijöiden toimesta.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee ensin liiketoimintaprosesseja yleisesti. Liiketoimintaprosessien osuudessa käydään läpi ydin- ja tukiprosessit, prosessien tunnistaminen ja kuvaaminen sekä prosessien kehittäminen. Tietoperusta käsittelee lisäksi myyntilaskutusprosessia. Myyntilaskutusprosessi käydään systemaattisesti läpi laskun laatimisesta perintään saakka. Tietoperustassa esitetty tieto perustuu sekä kirjallisiin lähteisiin että aihetta käsitteleviin verkkolähteisiin. Opinnäytetyön empiirinen osa kuvaa aluksi Raisoft Oy:n nykyistä laskutusprosessia ja prosessin kehittämistarpeita. Empiirinen osuus käsittelee lisäksi laskutusprosessin kehittämisprojektia. Kehittämisprojektista kuvaillaan sen suunnittelua ja toteutusta. Lisäksi kuvaillaan kehitetty laskutusprosessi ja sen aikaansaamia tuloksia ja palautetta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajalle suunnattu manuaali. Manuaali on sisällöltään suurimmaksi osaksi identtinen opinnäytetyön raportin kanssa. Manuaaliin on koottu myös raportista erillistä tietoa toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Manuaali sisältää teoriatietoa sähköisestä laskutusjärjestelmästä ja myyntilaskutusprosessista. Näiden lisäksi manuaaliin on sisällytetty toimeksiantajayrityksen laskutusprosessin kehittämistyön kuvailu. Manuaalin sisällöstä pyrittiin tekemään helppolukuinen ja tiivis, jotta sitä olisi mielenkiintoista lukea kaikkien toimeksiantajayrityksen työntekijöiden toimesta.