Time to Time -pelin tilasuunnitteluprosessi
Hakanen, Heini (2016)
Hakanen, Heini
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313724
Tiivistelmä
Peliteollisuus on jatkuvasti kasvava viihdeteollisuuden ala. Suomessa se työllisti vuonna 2015 2700 henkeä. Vuonna 2014 vastaava luku oli 1147. Peleistä onkin tullut 2000-luvulla suomen merkittävin kulttuurivientituote, sillä 95 % Suomalaisesta pelituotannosta päätyy vientiin. Maailmanlaajuisesti pelien myynnin odotetaan rikkovan 100 miljoonan dollarin rajan vuonna 2017. Voiko jatkuvasti kasvava ala työllistää sisustusarkkitehtejä ja suunnittelijoita? Mitä lisäarvoa muotoilija tai muu suunnittelija voi antaa pelille? Mitä pelisuunnittelussa tulee ottaa huomioon? Kuinka aloittaa suunnittelu? Mitkä ovat suunnittelua ohjaavat tekijät? Kuinka suunnitteluprosessi eroaa tilasuunnitteluprosessista?
Muuan muassa näitä kysymyksiä pohdin opinnäytetyössäni, jossa käsittelen pelinkehitysprosessia erityisesti tilasuunnittelun näkökulmasta. Tutkimusmetodina on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimus-strategiana on tapaustutkimus (engl. case study). Työssäni käyn läpi pelisuunnitteluteorioita sisustusarkkitehtuurin näkökulmasta esimerkki tapauksena Time to Time-peli, jonka suunnitteluun ja toteutukseen osallistuin keväällä 2015. Työn tavoitteena on avata pelinkehitysprosessia lukijalle ja antaa vastaaviin projekteihin osallistuville muotoilijoille ja sisustusarkkitehdeille tietoa ja valmiuksia toimia pelialalla. Työn tavoitteena on selvittää millaisia haasteita ja mahdollisuuksia peliala sisustusarkkitehdeille ja muille suunnittelijoille tarjoaa.
Työn tuloksena on opinnäytetyö, jossa käydään läpi pelinkehitysprosessia sisustusarkkitehtuurin näkökulmasta. Sisustusarkkitehdeillä ja suunnittelijoilla on taitoja, joita pelinkehitysprosessissa voidaan hyödyntää, kunhan ne vain kohdistetaan oikein ja osataan käyttää hyödyksi. Tämä vaatii uuden opettelua, mutta pohjalla olevista taidoista on apua, mikäli niitä osataan kohdentaa ja hyödyntää oikein. Tulevaisuudessa peliteollisuus tulee tarvitsemaan enemmän ammattilaisia muun muassa sisustusarkkitehtuurin alalta.
Muuan muassa näitä kysymyksiä pohdin opinnäytetyössäni, jossa käsittelen pelinkehitysprosessia erityisesti tilasuunnittelun näkökulmasta. Tutkimusmetodina on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimus-strategiana on tapaustutkimus (engl. case study). Työssäni käyn läpi pelisuunnitteluteorioita sisustusarkkitehtuurin näkökulmasta esimerkki tapauksena Time to Time-peli, jonka suunnitteluun ja toteutukseen osallistuin keväällä 2015. Työn tavoitteena on avata pelinkehitysprosessia lukijalle ja antaa vastaaviin projekteihin osallistuville muotoilijoille ja sisustusarkkitehdeille tietoa ja valmiuksia toimia pelialalla. Työn tavoitteena on selvittää millaisia haasteita ja mahdollisuuksia peliala sisustusarkkitehdeille ja muille suunnittelijoille tarjoaa.
Työn tuloksena on opinnäytetyö, jossa käydään läpi pelinkehitysprosessia sisustusarkkitehtuurin näkökulmasta. Sisustusarkkitehdeillä ja suunnittelijoilla on taitoja, joita pelinkehitysprosessissa voidaan hyödyntää, kunhan ne vain kohdistetaan oikein ja osataan käyttää hyödyksi. Tämä vaatii uuden opettelua, mutta pohjalla olevista taidoista on apua, mikäli niitä osataan kohdentaa ja hyödyntää oikein. Tulevaisuudessa peliteollisuus tulee tarvitsemaan enemmän ammattilaisia muun muassa sisustusarkkitehtuurin alalta.