Kasvattajien toteuttama ympäristökasvatus päiväkodissa
Muurman, Marjukka (2016)
Muurman, Marjukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013742
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kasvattajat toteuttavat ympäristökasvatusta 3-5 -vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita kasvattajat mahdollisesti kohtaavat ympäristökasvatuksen toteuttamisessa ja millaiseksi he kokevat ympäristökasvatukseen liittyvän osaamisensa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu ympäristökasvatuksen historiasta, periaatteista ja käytännön sovelluksista. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään Joy A. Palmerin ympäristökasvatusta jäsentävä puumalli. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla neljää Hyvinkään kaupungilla työskentelevää kasvattajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin luokittelemalla sitä haastatteluissa käytettyjen teemojen avulla.
Tulokset osoittavat, että haastatellut kasvattajat järjestivät ryhmilleen toimintaa ympäristössä, opettivat lapsille ympäristöstä ja opettelivat lasten kanssa toimimaan ympäristön puolesta. Kasvattajat eivät kokeneet kohtaavansa tällä hetkellä työympäristössään suuria haasteita ympäristökasvatuksen järjestämisessä. He toivat esiin, että haasteet johtuvat yleensä kasvattajien omasta asenteesta. Ainoastaan yksi kasvattaja kertoi, että hänen koulutukseensa oli sisältynyt ympäristökasvatukseen liittyviä teemoja. Muut kasvattajat kokivat, ettei ympäristökasvatusta oltu käsitelty heidän opinnoissaan. Kolme kasvattajista osallistuisi mielellään ympäristökasvatukseen liittyvään lisäkoulutukseen.
Tulosten perusteella haastatellut kasvattajat toteuttavat ryhmissään monipuolista ja säännöllistä ympäristökasvatusta. Vastuu ympäristökasvatukseen liittyvän osaamisen kartuttamisesta vaikuttaa olleen ainakin aiemmin kasvattajien omalla vastuulla, sillä haastatellut kasvattajat eivät ole saaneet siihen juurikaan eväitä koulutuksestaan. Työnantaja voi tukea kasvattajien osaamisen karttumista mahdollistamalla ympäristökasvatuksen sisältöjä käsitteleviin lisäkoulutuksiin osallistumisen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu ympäristökasvatuksen historiasta, periaatteista ja käytännön sovelluksista. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään Joy A. Palmerin ympäristökasvatusta jäsentävä puumalli. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla neljää Hyvinkään kaupungilla työskentelevää kasvattajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin luokittelemalla sitä haastatteluissa käytettyjen teemojen avulla.
Tulokset osoittavat, että haastatellut kasvattajat järjestivät ryhmilleen toimintaa ympäristössä, opettivat lapsille ympäristöstä ja opettelivat lasten kanssa toimimaan ympäristön puolesta. Kasvattajat eivät kokeneet kohtaavansa tällä hetkellä työympäristössään suuria haasteita ympäristökasvatuksen järjestämisessä. He toivat esiin, että haasteet johtuvat yleensä kasvattajien omasta asenteesta. Ainoastaan yksi kasvattaja kertoi, että hänen koulutukseensa oli sisältynyt ympäristökasvatukseen liittyviä teemoja. Muut kasvattajat kokivat, ettei ympäristökasvatusta oltu käsitelty heidän opinnoissaan. Kolme kasvattajista osallistuisi mielellään ympäristökasvatukseen liittyvään lisäkoulutukseen.
Tulosten perusteella haastatellut kasvattajat toteuttavat ryhmissään monipuolista ja säännöllistä ympäristökasvatusta. Vastuu ympäristökasvatukseen liittyvän osaamisen kartuttamisesta vaikuttaa olleen ainakin aiemmin kasvattajien omalla vastuulla, sillä haastatellut kasvattajat eivät ole saaneet siihen juurikaan eväitä koulutuksestaan. Työnantaja voi tukea kasvattajien osaamisen karttumista mahdollistamalla ympäristökasvatuksen sisältöjä käsitteleviin lisäkoulutuksiin osallistumisen.