Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lisäresursseja pk-yritysten viestintään : Uuden viestintäpalvelun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin

Jyrälä, Heta (2016)

Avaa tiedosto
Jyrala_Heta.pdf (965.2Kt)
Lataukset: 


Jyrälä, Heta
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604043824
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kuopiolainen Mainostoimisto Aihe Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella uusi viestintäpalvelu pienten ja keskisuurten yritysten tarpeisiin. Uutta viestintäpalvelua haluttiin lähteä kehittämään, koska monilla yrityksillä sekä yhteisöillä voi olla paljon viestittävää asiakkailleen ja sidosryhmilleen, mutta ei resursseja viestinnän toteuttamiseen. Tehtävänä oli selvittää millaisella palvelukokonaisuudella pk-yritykset saisivat kaipaamiaan lisäresursseja viestintäänsä.

Tietoperusta jakautuu kahteen aihealueeseen, jotka käsittävät viestinnän ja palvelumuotoilun osa-alueet. Tietoperustassa hankittua osaamista sovellettiin palvelumuotoilun prosessissa, jonka lopputuotoksena syntyi kaksi uutta viestinnän palvelupakettia. Palvelumuotoilun työkaluina käytettiin asiakasprofiilien muodostamista, palvelupolkujen hahmottamista sekä palvelun blueprint -kaaviota.

Ymmärrystä aiheeseen kasvatettiin kirjalähteiden lisäksi myös haastattelemalla pk-yrittäjiä sekä benchmarkkaamalla millaisia palvelukäytäntöjä on jo olemassa. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina. Näiden lisäksi myös pidettiin ideointityöpaja, joissa kerätty tieto sekä olemassa oleva hiljainen tieto saatiin kanavoitua palveluaihioiksi.

Opinnäytetyö konkretisoitui kahdeksi uudeksi viestinnän palvelupaketiksi. Näiden pakettien avulla myös niillä yrityksillä, joiden ei ole järkevää vielä rekrytoida itselleen omaa viestinnän ammattilaista, on mahdollisuus pitkäjänteiseen ja suunnitelmalliseen viestintään. Toinen paketti keskittyy sosiaalisen median viestintään ja toinen kokonaisvaltaisempaan viestintään.

Opinnäytetyön pohjalta Mainostoimisto Aiheella on nyt käytettävissään sekä opinnäytetyön tuoma tieto että kaksi uutta palvelupakettia pilotoitavaksi. Pilotoinnin onnistuessa uudet viestintäpalvelupaketit ovat hyvä lisä mainostoimiston jo valmiiksikin kattavaan palveluvalikoimaan. Palveluiden onnistuneesta pilotoinnista saadaan myös referenssimateriaalia, jota voidaan käyttää palvelupakettien lopullisen lanseerauksen markkinoinnissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste