Osallisena palvelujen kehittämisessä : Turun omaishoidon asiakasraati
Aromäki-Palmroos, Nina (2016)
Aromäki-Palmroos, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063930
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on omaishoitajien osallisuuden vahvistuminen palvelujen kehittämisessä. Tarkoituksena on selvittää, mitä ovat omaishoitajien osallisuuden ydintekijät palvelujen kehittämisessä Turun asiakasraadissa. Kehittämisympäristönä oli Opastava-hankkeeseen liittyvä Turun omaishoidon asiakasraati. Opastava hankkeessa kehitetään omaishoidon palveluita sekä kokeillaan erilaisia asiakkaiden osallisuutta tukevia työskentelytapoja mm. asiakasraateja.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullista aineiston keruu menetelmää. Raadin kuusi omaishoitajajäsentä ja kaksi hanketta koordinoivien liittojen työntekijää haastateltiin teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällön analyysin avulla. Tuotoksena syntyi kuvaus osallisuuden ydintekijöistä palvelujen kehittämisessä sekä osallisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä.
Osallisuuden ydintekijät palvelujen kehittämiseen rakentuvat aineiston perusteella monista toisiinsa nivoutuvista tekijöistä. Aineiston mukaan mm. tiedon lisääntyminen sekä avoin vuoropuhelu eri toimijoiden kesken lisäsivät osallisuutta. Kokemus konkreettisista vaikuttamismahdollisuuksista oli myös tärkeää. Osallisuutta palvelujen kehittämiseen lisäsivät mm. oppiminen, hyvä ilmapiiri sekä tulosten näkyminen. Osallisuutta estäviksi tekijöiksi nousivat mm. tiedon ja luottamuksen puutteeseen liittyviä tekijöitä.
Vastausten perusteella vaikuttaisi siltä, että asiakasraadissa toimiminen lisää omaishoitajajäsenten osallisuutta palvelujen kehittämisessä. Asiakasraatitoiminta mahdollistaa yhteistyön eri toimijoiden kesken sekä konkreettisen areenan vaikuttamistoiminnalle.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää asiakasosallisuuden lisäämisessä palvelujen kehittämisessä erityisesti asiakasraatitoiminnassa.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullista aineiston keruu menetelmää. Raadin kuusi omaishoitajajäsentä ja kaksi hanketta koordinoivien liittojen työntekijää haastateltiin teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällön analyysin avulla. Tuotoksena syntyi kuvaus osallisuuden ydintekijöistä palvelujen kehittämisessä sekä osallisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä.
Osallisuuden ydintekijät palvelujen kehittämiseen rakentuvat aineiston perusteella monista toisiinsa nivoutuvista tekijöistä. Aineiston mukaan mm. tiedon lisääntyminen sekä avoin vuoropuhelu eri toimijoiden kesken lisäsivät osallisuutta. Kokemus konkreettisista vaikuttamismahdollisuuksista oli myös tärkeää. Osallisuutta palvelujen kehittämiseen lisäsivät mm. oppiminen, hyvä ilmapiiri sekä tulosten näkyminen. Osallisuutta estäviksi tekijöiksi nousivat mm. tiedon ja luottamuksen puutteeseen liittyviä tekijöitä.
Vastausten perusteella vaikuttaisi siltä, että asiakasraadissa toimiminen lisää omaishoitajajäsenten osallisuutta palvelujen kehittämisessä. Asiakasraatitoiminta mahdollistaa yhteistyön eri toimijoiden kesken sekä konkreettisen areenan vaikuttamistoiminnalle.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää asiakasosallisuuden lisäämisessä palvelujen kehittämisessä erityisesti asiakasraatitoiminnassa.