Virtuaalilasien käyttö Unity-pelimoottorilla rakennetussa 3D-visualisointisovelluksessa
Korkiakoski, Jani (2016)
Korkiakoski, Jani
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124219
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutustua virtuaalitodellisuuden kokeelliseen soveltamiseen Unity-kehitysympäristössä sekä soveltaa virtuaalilasien käyttöä visualisointiso-vellukseen rakennusteollisuuden tarpeisiin. Viimeisenä tavoitteena oli loppu-tuote, jossa virtuaalilaseista olisi esityksellistä hyötyä visualisointisovelluksen käytössä.
Työssä tutustuttiin aluksi virtuaalitodellisuuden soveltamiseen, tulevaisuuden virtuaalitodellisuuden kehittämiseen sekä oman työn tekniseen toteuttami-seen. Pääasiallisesti sovellusta kehitettiin Oculus Rift -lasien kanssa GB4D-sovelluksen sisällä, ja tutkittiin sen soveltuvuutta sovelluksen tarpeisiin. Koska virtuaalilasit ovat kolmannen osapuolen laitteita, oli työn luonne suurimmaksi osaksi ohjelmistokehitykseen soveltuva. Laitteistollinen puoli käsitteli ainoas-taan virtuaalilasien ominaisuuksien sekä vastaanotettavan datan tutkimista.
Lopputuloksena valmistui toteutus, jossa virtuaalilaseja voitiin hyödyntää GB4D-sovelluksen sisällä. Sovelluksesta on jo olemassa valmiina versio kiin-teistöjen piirustusten kolmiulotteista tarkastelua varten, joten yritys jää mietti-mään, onko toteutuksen jatkokehittäminen tai julkaisu kannattavaa.
Työssä tutustuttiin aluksi virtuaalitodellisuuden soveltamiseen, tulevaisuuden virtuaalitodellisuuden kehittämiseen sekä oman työn tekniseen toteuttami-seen. Pääasiallisesti sovellusta kehitettiin Oculus Rift -lasien kanssa GB4D-sovelluksen sisällä, ja tutkittiin sen soveltuvuutta sovelluksen tarpeisiin. Koska virtuaalilasit ovat kolmannen osapuolen laitteita, oli työn luonne suurimmaksi osaksi ohjelmistokehitykseen soveltuva. Laitteistollinen puoli käsitteli ainoas-taan virtuaalilasien ominaisuuksien sekä vastaanotettavan datan tutkimista.
Lopputuloksena valmistui toteutus, jossa virtuaalilaseja voitiin hyödyntää GB4D-sovelluksen sisällä. Sovelluksesta on jo olemassa valmiina versio kiin-teistöjen piirustusten kolmiulotteista tarkastelua varten, joten yritys jää mietti-mään, onko toteutuksen jatkokehittäminen tai julkaisu kannattavaa.