Terapeuttiset strategiat kaksoisdiagnoosiasiakkaan toimintaterapiassa
Äijälä, Heidi; Turpeenniemi, Jonna (2016)
Äijälä, Heidi
Turpeenniemi, Jonna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124233
Tiivistelmä
Kaksoisdiagnoosilla viitataan tilanteeseen, jossa henkilöllä on samanaikaisesti sekä päihde- että mielenterveyden häiriö. Tällaisten asiakkaiden määrä suomalaisessa palvelujärjestelmässä on kasvamassa, mutta tämän päivän hoitomallit eivät kohtaa kaksoisdiagnoosiasiakkaiden tarpeita. Mielenterveys- ja päihdeongelmat ovat luonteeltaan kokonaisvaltaisia ja koskettavat ihmisen fyysistä, psyykkistä, henkistä sekä sosiaalista ulottuvuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, millä tavoin terapeuttisia strategioita hyödynnetään kaksoisdiagnoosiasiakkaan toimintaterapiassa. Tutkimusmetodina tässä opinnäytetyössä on integroitu kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui sisäänottokriteerien pohjalta kuusi artikkelia, ja tulokset on tässä opinnäytetyössä esitetty
teemoittelun avulla.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella kaksoisdiagnoosiasiakkaan toimintaterapiassa painottuu
erityisesti ohjaamisen merkitys. Toimintaterapia on hyvin arkilähtöistä, ja sen painopisteet ovat erityisesti vapaa-ajan toiminnoissa sekä tunnetaitojen ja ongelmanratkaisukykyjen harjoittelussa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, millä tavoin terapeuttisia strategioita hyödynnetään kaksoisdiagnoosiasiakkaan toimintaterapiassa. Tutkimusmetodina tässä opinnäytetyössä on integroitu kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui sisäänottokriteerien pohjalta kuusi artikkelia, ja tulokset on tässä opinnäytetyössä esitetty
teemoittelun avulla.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella kaksoisdiagnoosiasiakkaan toimintaterapiassa painottuu
erityisesti ohjaamisen merkitys. Toimintaterapia on hyvin arkilähtöistä, ja sen painopisteet ovat erityisesti vapaa-ajan toiminnoissa sekä tunnetaitojen ja ongelmanratkaisukykyjen harjoittelussa.