Opetustilaisuus 8.-luokkalaisille mielenterveyden edistämisestä : Laihian yläkoulun terveyspäivä
Klemettilä, Maria; Pahkasalo, Mikko (2016)
Klemettilä, Maria
Pahkasalo, Mikko
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084063
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyöprojektin tarkoituksena oli opetustilaisuuden pitäminen Laihian yläkoulun 8.-luokkalaisille otsikolla ”8.-luokkalaisten nuorten mielenterveyden edistäminen”. Tavoitteena oli antaa nuorille tietoa mielenterveyden edistämisestä ja mielenterveyden horjumisesta sekä antaa neuvoja avun hakemiseen. Projektin toimeksiantajaorganisaationa toimi Laihian yläkoulu.
Opinnäytetyöraportin teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ensimmäiseksi nuoruutta ja nuoren kehitystä. Tämän jälkeen siirrytään mielenterveyteen ja mielenterveyden edistämiseen. Seuraavaksi käsitellään mielenterveyden häiriöitä yleisellä tasolla sekä masennusta yksittäisenä häiriönä. Viimeisenä kohtana teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään terveyskasvatusta. Tässä projektissa käytettiin SPSS-ohjelmaa kyselylomakkeiden monivalintakysymysten tulosten frekvenssien ja suorien jakautumien tarkasteluun sekä litterointia ja luokittelua avointen kysymysten vastausten tulkitsemiseen. Projektissa käytettiin lähdemateriaalina suomalaisia ja ulkomaalaisia lähteitä. Lähteet olivat luotettavia ja ajankohtaisia.
Opetustilaisuuden kyselylomakkeiden tuloksista kävi ilmi, että opetustilaisuuteen osallistuneista oppilaista suurin osa koki sen tarpeelliseksi ja koki oppineensa uutta tietoa koskien oman mielenterveyden edistämistä. Lisäksi suurin osa oppilaista sai vinkkejä masennuksen tunnistamiseen ja avun hakemiseen. Toimeksiantaja piti tekijöiden aihetta tärkeänä ja oli tyytyväinen pidettyyn opetustilaisuuteen. Jatkotutkimusaiheiksi kyselylomakkeiden kautta muodostui erillisen opetustilaisuuden järjestäminen masennuksesta ja ravinnosta. Toimeksiantajan toiveesta nousi myös jatkotutkimusaihe koskien sosiaalisen ympäristön vaikutuksia mielenterveyteen, josta olisi myös mahdollista pitää oma opetustilaisuus.
Opinnäytetyöraportin teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ensimmäiseksi nuoruutta ja nuoren kehitystä. Tämän jälkeen siirrytään mielenterveyteen ja mielenterveyden edistämiseen. Seuraavaksi käsitellään mielenterveyden häiriöitä yleisellä tasolla sekä masennusta yksittäisenä häiriönä. Viimeisenä kohtana teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään terveyskasvatusta. Tässä projektissa käytettiin SPSS-ohjelmaa kyselylomakkeiden monivalintakysymysten tulosten frekvenssien ja suorien jakautumien tarkasteluun sekä litterointia ja luokittelua avointen kysymysten vastausten tulkitsemiseen. Projektissa käytettiin lähdemateriaalina suomalaisia ja ulkomaalaisia lähteitä. Lähteet olivat luotettavia ja ajankohtaisia.
Opetustilaisuuden kyselylomakkeiden tuloksista kävi ilmi, että opetustilaisuuteen osallistuneista oppilaista suurin osa koki sen tarpeelliseksi ja koki oppineensa uutta tietoa koskien oman mielenterveyden edistämistä. Lisäksi suurin osa oppilaista sai vinkkejä masennuksen tunnistamiseen ja avun hakemiseen. Toimeksiantaja piti tekijöiden aihetta tärkeänä ja oli tyytyväinen pidettyyn opetustilaisuuteen. Jatkotutkimusaiheiksi kyselylomakkeiden kautta muodostui erillisen opetustilaisuuden järjestäminen masennuksesta ja ravinnosta. Toimeksiantajan toiveesta nousi myös jatkotutkimusaihe koskien sosiaalisen ympäristön vaikutuksia mielenterveyteen, josta olisi myös mahdollista pitää oma opetustilaisuus.