Huumori ja liiketalous vertaismentorointityöpajoissa : Case HURMOS-projekti
Jokelainen, Sinna (2016)
Jokelainen, Sinna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen sain HURMOS-hankkeesta – Huumorista strategisia työkaluja innovatiiviseen liiketoimintaan. Hankkeen tarkoituksena oli pyrkiä todentamaan millaista liiketaloudellista potentiaalia huumorilla on. Oulun ammattikorkeakoulu ja Oulun yliopisto toimivat tutkimusorgani-saatioina. Näiden lisäksi mukana oli myös yhdeksän yritystä.
Tutkimus koostui kahdesta tutkimuskysymyksestä. Tavoitteena oli löytää vastaus siihen, mitä liiketaloudellisia asioita vertaismentoroinnilla voidaan nostaa esille ja mitä asioita käsiteltiin huumorin avulla vertaismentorointityöpajoissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin havainnointia. Tutkimuksen aineisto saatiin HURMOS -hankkeen videokuvatuista vertaismentorointityöpajoista.
Opinnäytetyön lähteinä käytettiin kirjallisuutta, muiden tekemiä opinnäytetöitä sekä verkkolähteitä. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään mentorointia, vertaismentorointia ja huumoria. Ver-taismentorointia ja mentorointia on tutkittu paljon. Vertaismentorointia käytetään paljon kasvatustieteen alalla. Huumoria ei ole tutkittu paljoa ja siitä löytyy vain vähän tietoa suomenkielisistä lähteistä.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että vertaismentorointityöpajoissa esille nousseet asiat liittyvät markkinointiin, myyntiin, työturvallisuuteen, viestintään, brändäykseen, johtamiseen ja rekrytointiin. Huumorin avulla vertaismentorointityöpajoissa käsiteltiin puolestaan huumoria työyhteisössä, viestintää ja asiakaspalvelutilanteita. Vertaismentorointityöpajoissa nousi esille, että aggressiivista huumoria voidaan käyttää jopa manipuloinnin välineenä. Huumorin käytössä onkin tärkeää löytää tarkoitukseen sopiva huumori ja ajoitus. Kaikkiin ei tehoa samanlainen huumori: mikä on vitsi toiselle, ei välttämättä ole sitä toiselle. Ihmiset ovat erilaisia ja niin on myös huumorintajukin.
Huumorista löytyy paljon mahdollisuuksia jatkotutkimukseen. Millaista on huumori työpaikoilla? Miten huumori vaikuttaa työilmapiiriin? Miten esimiesten käyttämä huumori vaikuttaa alaisiin? Miten vertaismentorointia ja huumoria voidaan hyödyntää työpaikoilla?
Tutkimus koostui kahdesta tutkimuskysymyksestä. Tavoitteena oli löytää vastaus siihen, mitä liiketaloudellisia asioita vertaismentoroinnilla voidaan nostaa esille ja mitä asioita käsiteltiin huumorin avulla vertaismentorointityöpajoissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin havainnointia. Tutkimuksen aineisto saatiin HURMOS -hankkeen videokuvatuista vertaismentorointityöpajoista.
Opinnäytetyön lähteinä käytettiin kirjallisuutta, muiden tekemiä opinnäytetöitä sekä verkkolähteitä. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään mentorointia, vertaismentorointia ja huumoria. Ver-taismentorointia ja mentorointia on tutkittu paljon. Vertaismentorointia käytetään paljon kasvatustieteen alalla. Huumoria ei ole tutkittu paljoa ja siitä löytyy vain vähän tietoa suomenkielisistä lähteistä.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että vertaismentorointityöpajoissa esille nousseet asiat liittyvät markkinointiin, myyntiin, työturvallisuuteen, viestintään, brändäykseen, johtamiseen ja rekrytointiin. Huumorin avulla vertaismentorointityöpajoissa käsiteltiin puolestaan huumoria työyhteisössä, viestintää ja asiakaspalvelutilanteita. Vertaismentorointityöpajoissa nousi esille, että aggressiivista huumoria voidaan käyttää jopa manipuloinnin välineenä. Huumorin käytössä onkin tärkeää löytää tarkoitukseen sopiva huumori ja ajoitus. Kaikkiin ei tehoa samanlainen huumori: mikä on vitsi toiselle, ei välttämättä ole sitä toiselle. Ihmiset ovat erilaisia ja niin on myös huumorintajukin.
Huumorista löytyy paljon mahdollisuuksia jatkotutkimukseen. Millaista on huumori työpaikoilla? Miten huumori vaikuttaa työilmapiiriin? Miten esimiesten käyttämä huumori vaikuttaa alaisiin? Miten vertaismentorointia ja huumoria voidaan hyödyntää työpaikoilla?