Laskimoverinäytteenotto vakuumitekniikalla : Koulutus lähihoitajaopiskelijoille
Suvimaa, Ida-Maria; Kekkonen, Riikka; Taskinen, Ida (2016)
Suvimaa, Ida-Maria
Kekkonen, Riikka
Taskinen, Ida
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144372
Tiivistelmä
Verinäytteiden ottaminen on tärkeä osa potilaan tutkimus- ja hoitoprosessia. Näytteiden avulla arvioidaan potilaan terveydentilaa ja työkykyä, diagnosoidaan sairauksia ja seurataan hoitoa. Potilaan hoitoon liittyvistä päätöksistä 60–70 % tehdään laboratoriotutkimustulosten perusteella. Näytteenottotoimintaa varten on kehitetty kansallisia ja kan-sainvälisiä standardeja ja suosituksia. Standardien mukaan henkilöstön pitää olla pätevää, asianmukaisesti koulutettuja ja työhön perehdytettyjä. Näytteenottajan tulee pystyä tekemään päätös, onko näyte laadukas ja analysointikel-poinen. Näytteenotossa toimii bioanalyytikoiden lisäksi myös lähihoitajia ja muita terveydenhuoltoalan ammattilaisia. Heidän koulutuksessaan näytteenottoa on vähemmän kuin bioanalyytikkojen opinnoissa.
On todettu, että laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa tapahtuu eniten virheitä. Preanalyyttiseen vaiheeseen kuuluvat kaikki vaiheet lääkärin tekemästä lähetteestä aina näytteen saapumiseen laboratorioon. Noin puoleen perusterveydenhuollon hoitovirheistä löytyy yhteys laboratoriotutkimusprosessissa tapahtuneisiin virheisiin. Preanalyyttisistä tekijöistä erityisesti näytteenotto, näytteenkäsittely ja säilytys vaikuttavat oleellisesti saatuun labora-toriotutkimustulokseen. Preanalyyttisessä vaiheessa tapahtuvat virheet vaarantavat potilasturvallisuutta.
Verinäytteenotossa korostuu myös asiakkaan ohjaus ja oikeanlainen kohtaaminen. Näytteenottotilanteessa vuorovai-kutus asiakkaan kanssa on lyhyt ja sen aikana asiakas arvioi laboratorion toimintaa. Hyvän asiakaspalvelun kriteereitä ovat asiakkaan odotuksien, tarpeiden ja toiveiden täyttäminen. Näytteenottajan tulee osata ohjata asiakasta tutkimuksiin valmistautumisessa. Jokainen asiakas tulee kohdata yksilönä huomioiden myös mahdolliset erityistarpeet.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuotoksena tehtiin opetusmateriaali laskimoverinäytteen-otosta ja pidettiin koulutustilaisuus lähihoitajaopiskelijoille. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä oli Savon ammatti- ja aikuisopisto. Opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää koulutustilaisuus lähihoitajaopiskelijoille ja tehdä opetusmateriaali laskimoverinäytteenotosta vakuumitekniikalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tulevien lähihoitajien osaamista laskimoverinäytteenotossa vakuumitekniikalla ja lisätä tietoa preanalyyttisistä tekijöistä sekä asiakkaan kohtaamises-ta. Opinnäytetyössä painotettiin erityisesti preanalytiikan virhelähteitä ja asiakkaan kohtaamista. Opetusmateriaalista ja koulutustilaisuudesta pyydettiin palautetta. Sen perusteella voidaan todeta materiaalin ja koulutuksen olleen hyödyllinen ja onnistunut.
On todettu, että laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa tapahtuu eniten virheitä. Preanalyyttiseen vaiheeseen kuuluvat kaikki vaiheet lääkärin tekemästä lähetteestä aina näytteen saapumiseen laboratorioon. Noin puoleen perusterveydenhuollon hoitovirheistä löytyy yhteys laboratoriotutkimusprosessissa tapahtuneisiin virheisiin. Preanalyyttisistä tekijöistä erityisesti näytteenotto, näytteenkäsittely ja säilytys vaikuttavat oleellisesti saatuun labora-toriotutkimustulokseen. Preanalyyttisessä vaiheessa tapahtuvat virheet vaarantavat potilasturvallisuutta.
Verinäytteenotossa korostuu myös asiakkaan ohjaus ja oikeanlainen kohtaaminen. Näytteenottotilanteessa vuorovai-kutus asiakkaan kanssa on lyhyt ja sen aikana asiakas arvioi laboratorion toimintaa. Hyvän asiakaspalvelun kriteereitä ovat asiakkaan odotuksien, tarpeiden ja toiveiden täyttäminen. Näytteenottajan tulee osata ohjata asiakasta tutkimuksiin valmistautumisessa. Jokainen asiakas tulee kohdata yksilönä huomioiden myös mahdolliset erityistarpeet.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuotoksena tehtiin opetusmateriaali laskimoverinäytteen-otosta ja pidettiin koulutustilaisuus lähihoitajaopiskelijoille. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä oli Savon ammatti- ja aikuisopisto. Opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää koulutustilaisuus lähihoitajaopiskelijoille ja tehdä opetusmateriaali laskimoverinäytteenotosta vakuumitekniikalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tulevien lähihoitajien osaamista laskimoverinäytteenotossa vakuumitekniikalla ja lisätä tietoa preanalyyttisistä tekijöistä sekä asiakkaan kohtaamises-ta. Opinnäytetyössä painotettiin erityisesti preanalytiikan virhelähteitä ja asiakkaan kohtaamista. Opetusmateriaalista ja koulutustilaisuudesta pyydettiin palautetta. Sen perusteella voidaan todeta materiaalin ja koulutuksen olleen hyödyllinen ja onnistunut.