Pieni Piiri -palvelun asiakaskartoitus kuntien tarjoamana itsemaksettavana palveluna
Montonen, Kalle (2016)
Montonen, Kalle
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154395
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Pieni Piiri Oy, joka järjesti projektin yhdessä neljän kunnan vanhuspalveluiden kanssa. Projektin tarkoituksena oli tutkia kuvapuhelupalvelun myyntikanavaa kotihoidon tarjoamana, asiakkaan itsemaksettavana palveluna. Pieni Piiri on helppokäyttöinen kuvapuhelupalvelu, joka toimii matkapuhelimissa, tablet-tietokoneissa ja tietokoneen selaimessa. Tavoitteena oli tutkia uuden myyntikanavan toimivuutta ja saada käyttäjiltä palautetta palvelusta ja kehitystoiveita siihen sekä saada ensimmäiset uudet maksavat asiakkaat uutta myyntikanavaa hyväksikäyttäen.
Työn teoriana käytettiin Business Model Canvas –työkalua ja Customer Development -menetelmää. Customer Development -menetelmä ohjasi yksilö- ja ryhmähaastatteluiden teemoja. Customer Development -menetelmää sovellettiin kahden ensimmäisen vaiheen osalta, joiden aikana yrityksen palvelua ja liiketoimintamallia muokataan. Menetelmä rohkaisee palaamaan aikaisempaan vaiheeseen, mikäli yritys ei saa toivottuja tuloksia.
Haastatteluissa saatiin tietää käyttäjien toiveita palvelun sisällöstä ja sen toimivuudesta. Haastattelemalla käyttäjien taustaa pyrittiin luomaan oletus profiili käyttäjästä, jolle palvelu sopii. Enemmistö kokeilujaksoon osallistuneista käyttäjistä olivat halukkaita jatkamaan palvelun käyttöä maksullisena palveluna. Palvelun lisäominaisuudet, joita kokeiltiin projektin aikana, vaikuttivat positiivisesti palvelun käyttömääriin ja maksuvalmiuteen.
Käyttäjät, jotka osallistuivat palvelun kokeilujakson aikana lisäominaisuuksien käyttöön, käyttivät palvelua enemmän kuin muut käyttäjät. Palvelun ei koettu vaikuttavan suuresti käyttäjien arkeen.
Opinnäytetyön tietoja käytettiin hyväksi Pieni Piiri -sovelluksen päivittämisessä uuteen version.
Työn teoriana käytettiin Business Model Canvas –työkalua ja Customer Development -menetelmää. Customer Development -menetelmä ohjasi yksilö- ja ryhmähaastatteluiden teemoja. Customer Development -menetelmää sovellettiin kahden ensimmäisen vaiheen osalta, joiden aikana yrityksen palvelua ja liiketoimintamallia muokataan. Menetelmä rohkaisee palaamaan aikaisempaan vaiheeseen, mikäli yritys ei saa toivottuja tuloksia.
Haastatteluissa saatiin tietää käyttäjien toiveita palvelun sisällöstä ja sen toimivuudesta. Haastattelemalla käyttäjien taustaa pyrittiin luomaan oletus profiili käyttäjästä, jolle palvelu sopii. Enemmistö kokeilujaksoon osallistuneista käyttäjistä olivat halukkaita jatkamaan palvelun käyttöä maksullisena palveluna. Palvelun lisäominaisuudet, joita kokeiltiin projektin aikana, vaikuttivat positiivisesti palvelun käyttömääriin ja maksuvalmiuteen.
Käyttäjät, jotka osallistuivat palvelun kokeilujakson aikana lisäominaisuuksien käyttöön, käyttivät palvelua enemmän kuin muut käyttäjät. Palvelun ei koettu vaikuttavan suuresti käyttäjien arkeen.
Opinnäytetyön tietoja käytettiin hyväksi Pieni Piiri -sovelluksen päivittämisessä uuteen version.