Bränditutkimus : Valmennustiimi Eximia Oy
Lindberg, Niko (2016)
Lindberg, Niko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154409
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli suomalainen valmennuskursseja järjestävä yritys, Valmennustiimi Eximia Oy. Työn tarkoituksena oli tutkia, millaisia mielikuvia suomalaisilla nuorilla on niin Eximiasta brändinä, kuin valmennuskursseista ja niiden tarpeellisuudesta ylipäätään.
Kaksiosaisen työn viitekehyksessä käsitellään brändiä ja sen merkitystä liiketoiminnassa, sekä käydään läpi brändin rakentamiseen liittyviä elementtejä ja vertaillaan palveluorientoituneiden ja tuotteisiin keskittyneiden brändien keskeisimpiä eroja. Työn ensimmäisen osan keskeinen asiasisältö kerättiin erilaisia ammattikirjallisuus- ja online-lähteitä hyväksikäyttäen. Työn toinen osa koostuu kvantitatiivisesta verkkoympäristössä suoritetusta kyselytutkimuksesta, jonka avulla pyrittiin selventämään edellä mainittuja asioita Eximiasta ja valmennuskursseista.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että valmennuskursseja ei mielletty tarpeettomiksi, vaan suhteellisen isossa määrin jopa välttämättömiksi valintakokeisiin opiskeltaessa. Toisaalta valmennuskurssit miellettiin kalliiksi vaihtoehdoksi itseopiskelun rinnalle. Eximia oli odotetusti tunnetuin valmennuskursseja järjestävä taho, ja se miellettiin vastaajien kesken laadukkaaksi, moderniksi, motivoivaksi ja asiantuntevaksi palvelubrändiksi.
Suoritettu tutkimus voi antaa Eximialle hyvän tuen yrityksen brändin nykytilan kartoittamiseksi, sekä mahdollisten ongelmakohtien selvittämiseksi. Eximia voisi esimerkiksi tarkastella nykyistä markkinointistrategiaansa ja pohtia, voisiko vähemmän suosittuja valmennuskursseja lähteä markkinoinnissa kohdentamaan paremmin monikanavaisesti.
Kaksiosaisen työn viitekehyksessä käsitellään brändiä ja sen merkitystä liiketoiminnassa, sekä käydään läpi brändin rakentamiseen liittyviä elementtejä ja vertaillaan palveluorientoituneiden ja tuotteisiin keskittyneiden brändien keskeisimpiä eroja. Työn ensimmäisen osan keskeinen asiasisältö kerättiin erilaisia ammattikirjallisuus- ja online-lähteitä hyväksikäyttäen. Työn toinen osa koostuu kvantitatiivisesta verkkoympäristössä suoritetusta kyselytutkimuksesta, jonka avulla pyrittiin selventämään edellä mainittuja asioita Eximiasta ja valmennuskursseista.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että valmennuskursseja ei mielletty tarpeettomiksi, vaan suhteellisen isossa määrin jopa välttämättömiksi valintakokeisiin opiskeltaessa. Toisaalta valmennuskurssit miellettiin kalliiksi vaihtoehdoksi itseopiskelun rinnalle. Eximia oli odotetusti tunnetuin valmennuskursseja järjestävä taho, ja se miellettiin vastaajien kesken laadukkaaksi, moderniksi, motivoivaksi ja asiantuntevaksi palvelubrändiksi.
Suoritettu tutkimus voi antaa Eximialle hyvän tuen yrityksen brändin nykytilan kartoittamiseksi, sekä mahdollisten ongelmakohtien selvittämiseksi. Eximia voisi esimerkiksi tarkastella nykyistä markkinointistrategiaansa ja pohtia, voisiko vähemmän suosittuja valmennuskursseja lähteä markkinoinnissa kohdentamaan paremmin monikanavaisesti.