Kuopio tutuksi maalta sekä järveltä : matkailutuotteen suunnittelu Kuopioon
Puustinen, Anni (2016)
Puustinen, Anni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184504
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella uusi matkailutuote Kuopioon. Uudelle tuotteelle oli tarvetta, sillä työn toimeksiantaja SH Traveledu Oy oli huomannut tietynlaiselle tuotteelle olevan kysyntää. Tuotteen kohderyhmä oli selkeästi määritelty jo ennen suunnitteluprosessin alkua; kohderyhmänä ovat keskieurooppalaiset bussiryhmät. Opinnäytetyössä pyrittiin suunnittelemaan mahdollisimman hyvin toimeksiantoa vastaava ja markkinointikelpoinen matkailutuote.
Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta, teoriaosiosta ja toiminnallisesta osiosta, jossa esitellään syntynyt tuotepaketti. Teoriaosiossa perehdytään ensin Kuopioon matkakohteena kartoittamalla Kuopion majoitus-, nähtävyys- ja risteilytarjontaa. Sen jälkeen käsitellään matkailua yleisesti ja sitä, millainen on hyvä ja menestyvä matkailutuote. Teoriaosuudessa perehdytään myös kohderyhmän kuluttajakäyttäytymiseen Visit Finland -sivuston toteuttamien markkinointitutkimusten pohjalta. Teoriaosuuden lopussa käsitellään vielä matkailupalveluiden tuotesuunnittelua teoriassa.
Toiminnallinen osuus koostuu suunnittelemani matkailutuotteen esittelystä. Palvelun vaiheet käydään läpi yksityiskohtaisesti laatimastani palvelupolusta ja kontaktipisteistä. Lisäksi tekstissä käydään tarkasti läpi tuotteen ideointi, synty, kohderyhmän tarkennus ja tarvittavat yhteistyökumppanit.
Opinnäytetyön yhteydessä syntyi toimiva ja oikein hinnoiteltu matkapaketti Kuopioon. Uusi tuote hyödyntää erityisesti Kuopion kaunista vesistömaisemaa, ja sen teemaksi muodostuikin suomalainen järvimaisema. Tuotteen käyttöajankohta on kesä, sillä siihen sisältyy risteily Kallavedellä, ja kesäisin myös matkailu on Kuopiossa parhaimmillaan. Matkapaketin kesto on kaksi päivää ja siihen sisältyy siis yksi yöpyminen. Paketti on tarkoitus liittää keskieurooppalaisten matkanjärjestäjien matkapaketteihin, eikä sitä siten markkinoida suoraan kuluttajille vaan matkanjärjestäjille.
Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta, teoriaosiosta ja toiminnallisesta osiosta, jossa esitellään syntynyt tuotepaketti. Teoriaosiossa perehdytään ensin Kuopioon matkakohteena kartoittamalla Kuopion majoitus-, nähtävyys- ja risteilytarjontaa. Sen jälkeen käsitellään matkailua yleisesti ja sitä, millainen on hyvä ja menestyvä matkailutuote. Teoriaosuudessa perehdytään myös kohderyhmän kuluttajakäyttäytymiseen Visit Finland -sivuston toteuttamien markkinointitutkimusten pohjalta. Teoriaosuuden lopussa käsitellään vielä matkailupalveluiden tuotesuunnittelua teoriassa.
Toiminnallinen osuus koostuu suunnittelemani matkailutuotteen esittelystä. Palvelun vaiheet käydään läpi yksityiskohtaisesti laatimastani palvelupolusta ja kontaktipisteistä. Lisäksi tekstissä käydään tarkasti läpi tuotteen ideointi, synty, kohderyhmän tarkennus ja tarvittavat yhteistyökumppanit.
Opinnäytetyön yhteydessä syntyi toimiva ja oikein hinnoiteltu matkapaketti Kuopioon. Uusi tuote hyödyntää erityisesti Kuopion kaunista vesistömaisemaa, ja sen teemaksi muodostuikin suomalainen järvimaisema. Tuotteen käyttöajankohta on kesä, sillä siihen sisältyy risteily Kallavedellä, ja kesäisin myös matkailu on Kuopiossa parhaimmillaan. Matkapaketin kesto on kaksi päivää ja siihen sisältyy siis yksi yöpyminen. Paketti on tarkoitus liittää keskieurooppalaisten matkanjärjestäjien matkapaketteihin, eikä sitä siten markkinoida suoraan kuluttajille vaan matkanjärjestäjille.