Tilitoimistoasiakkaiden lisäpalveluiden tarve : Toimeksiantaja Tilitoimisto X
Lehtola, Elina (2016)
Lehtola, Elina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204628
Tiivistelmä
Tilitoimisto tarjoaa tyypillisesti kirjanpitoa, palkanlaskentaa ja tilinpäätöstyötä. Nämä ovat tyypillisiä ulkoistettuja palveluita, sillä näiden tekemiseen vaaditaan tietotaitoa lain säädöksistä ja yrityksen toimialasta. Digitaaliseen taloushallintoon siirtyminen on vähentänyt manuaalista työskentelyä papereiden kanssa, mikä luo tilaa uusille palvelumahdollisuuksille tilitoimistoissa. Aikaisempien tutkimusten perusteella yrittäjät tarvitsevat taloudenhallintaan konsultointia ja ulkopuolista näkökulmaa, joita tilitoimisto voisi ammattitaidollaan tarjota. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tilitoimiston asiakkaiden lisäpalveluiden tarve. Tavoitteena oli löytää yrityksen taloushallinnon ongelmakohtia ja etsiä keinoja siihen, miten tilitoimisto voisi asiakasta auttaa taloushallinnossa. Selvitettiin myös asiakkaan tämänhetkinen näkemys tilitoimiston palveluista. Kvantitatiivinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka vastausprosentiksi saatiin noin 20 prosenttia. Näiden tulosten pohjalta rakennettiin kvalitatiivisen osion haastattelut, jotka syvensivät saatuja tuloksia.
Tutkimustulosten perusteella tilitoimiston lisäpalveluista kiinnostusta herättivät konsultointi, kaupparekisterin asiat ja arkistointi. Kyselyyn vastanneilla oli käytössä tiliotenäkymä, myyntilaskut, palkanlaskenta ja kirjanpito sähköisenä. Haastatteluista kävi ilmi, etteivät asiakkaat olleet tietoisia tilitoimiston mahdollisuudesta auttaa taloushallinnossa. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että lisäpalveluita ei tunneta. Tilitoimiston koetaan tarjoavan vain lakisääteisiä palveluita. Tämä tarkoittaa, että tilitoimistoyrittäjien tulee aktiivisemmin tiedottaa kaikista palveluistaan.
Tutkimustulosten perusteella tilitoimiston lisäpalveluista kiinnostusta herättivät konsultointi, kaupparekisterin asiat ja arkistointi. Kyselyyn vastanneilla oli käytössä tiliotenäkymä, myyntilaskut, palkanlaskenta ja kirjanpito sähköisenä. Haastatteluista kävi ilmi, etteivät asiakkaat olleet tietoisia tilitoimiston mahdollisuudesta auttaa taloushallinnossa. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että lisäpalveluita ei tunneta. Tilitoimiston koetaan tarjoavan vain lakisääteisiä palveluita. Tämä tarkoittaa, että tilitoimistoyrittäjien tulee aktiivisemmin tiedottaa kaikista palveluistaan.