Tyrnävän kunnan tiketöintijärjestelmän kehittäminen
Uusi-Illikainen, Eerik (2016)
Uusi-Illikainen, Eerik
Oulun ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204692
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Tyrnävän kunnan tiketöintijärjestelmän kehittämistä. Työn tietoperustassa on ensin käsitelty it-tukipalvelujen merkitystä yrityksessä tai organisaatiossa. Toinen tietoperustan laaja osa koskee tiketöintijärjestelmiä. Tiketöintijärjestelmien toiminnasta ja hyödyntämisestä annetaan selkeä kuva lukijalle, sekä esitellään kolme ilmaiseksi saatavissa olevaa tiketöintijärjestelmää.
Opinnäytetyön aihe valikoitui oman työ ja harjoittelukokemusten kautta. Tiketöintijärjestelmän puute työskentelyssä vaikutti negatiivisesti omaan työpanokseeni. Päätin tutkia miten tiketöintijärjestelmä toimii ja mitä hyötyä sen käytöstä on. Tutkin asentamastani Osticket asennuksesta tiketöintijärjestelmien ominaisuuksia ja niiden hyödyntämistä it-tuen työssä. Tietoperustaa varten on käytetty laajasti eri lähteitä, kuten e-kirjoja, sekä Tyrnävän Kunnan tietohallinnon järjestelmäasiantuntijan haastattelua.
Yritykset ja organisaatiot tarvitsevat it-tukipalveluita voidakseen palvella asiakkaitaan tai tehostaak-seen ja mahdollistaakseen omaa toimintaansa. Tiketöintijärjestelmät ovat yksi osa it-tuen monista työkaluista. Tiketöinti helpottaa työntekoa monin tavoin. Työprosessi selkiytyy tiketöintijärjestelmän ansiosta. Tiketti on aina yksi työ ja siihen voidaan kirjata työlle tehtyjä asioita. Työn päättyessä tiketti suljetaan. Tiketti jää järjestelmään talteen ja siihen voidaan palata myöhemmin. Asiakkaan ja it-tuen välinen kommunikaatio tehostuu, kun asiakas voi helposti tehdä tukipyynnön. Kun tukihenkilö tekee työtä, asiakas saa välitietoa mitä työlle on tehty ja saa ilmoituksen kun työ on päätetty.
Tiketöintijärjestelmien hyödyt oli myös ymmärretty Tyrnävän kunnassa. Järjestelmän käytössä oli kuitenkin muutamia kehityskohteita, jotka saatiin ratkaistua tyydyttävällä tavalla. Työni ansiosta järjestelmää voidaan nyt hyödyntää paremmin. Lukija voi saada työstä hyvän käsityksen millainen on tiketöintijärjestelmä ja minkälaisia ongelmia voi liittyä järjestelmän käyttöön.
Opinnäytetyön aihe valikoitui oman työ ja harjoittelukokemusten kautta. Tiketöintijärjestelmän puute työskentelyssä vaikutti negatiivisesti omaan työpanokseeni. Päätin tutkia miten tiketöintijärjestelmä toimii ja mitä hyötyä sen käytöstä on. Tutkin asentamastani Osticket asennuksesta tiketöintijärjestelmien ominaisuuksia ja niiden hyödyntämistä it-tuen työssä. Tietoperustaa varten on käytetty laajasti eri lähteitä, kuten e-kirjoja, sekä Tyrnävän Kunnan tietohallinnon järjestelmäasiantuntijan haastattelua.
Yritykset ja organisaatiot tarvitsevat it-tukipalveluita voidakseen palvella asiakkaitaan tai tehostaak-seen ja mahdollistaakseen omaa toimintaansa. Tiketöintijärjestelmät ovat yksi osa it-tuen monista työkaluista. Tiketöinti helpottaa työntekoa monin tavoin. Työprosessi selkiytyy tiketöintijärjestelmän ansiosta. Tiketti on aina yksi työ ja siihen voidaan kirjata työlle tehtyjä asioita. Työn päättyessä tiketti suljetaan. Tiketti jää järjestelmään talteen ja siihen voidaan palata myöhemmin. Asiakkaan ja it-tuen välinen kommunikaatio tehostuu, kun asiakas voi helposti tehdä tukipyynnön. Kun tukihenkilö tekee työtä, asiakas saa välitietoa mitä työlle on tehty ja saa ilmoituksen kun työ on päätetty.
Tiketöintijärjestelmien hyödyt oli myös ymmärretty Tyrnävän kunnassa. Järjestelmän käytössä oli kuitenkin muutamia kehityskohteita, jotka saatiin ratkaistua tyydyttävällä tavalla. Työni ansiosta järjestelmää voidaan nyt hyödyntää paremmin. Lukija voi saada työstä hyvän käsityksen millainen on tiketöintijärjestelmä ja minkälaisia ongelmia voi liittyä järjestelmän käyttöön.